
De ontwikkeling van SEO copywriting
SEO copywriting is door de jaren heen enorm veranderd en dat komt voornamelijk doordat Google steeds slimmer is geworden. Vroeger, laten we zeggen, rond de vroege jaren 2000, was SEO vooral een kwestie van zoveel mogelijk zoekwoorden in je tekst proppen. Het maakte niet echt uit of je tekst leesbaar was, als die maar vol zat met de juiste zoekwoorden zodat zoekmachines je konden vinden.
Fast forward naar de dag van vandaag en de wereld ziet er compleet anders uit. Google pikt niet alleen meer op welke woorden je gebruikt, maar ook hoe je deze gebruikt. Hierbij kijken ze naar de intentie achter de zoekwoorden en het bieden van meerwaarde met je content. Goede SEO copywriting heeft vandaag de dag dus veel meer te maken met het bieden van waardevolle content. Niet alleen maar keywords terug laten komen, maar echt goede, nuttige teksten schrijven die antwoord geven op de vragen van je lezers.
Dit betekent dat we als copywriters creatiever dan ooit moeten zijn. We moeten ons echt verdiepen in wie onze lezers zijn, wat ze nodig hebben en hoe wij dat op een natuurlijke, boeiende manier kunnen leveren. Een mooie uitdaging waaruit blijkt dat het vak van copywriting een echte expertise is.
Het belang van SEO in het digitale tijdperk
Stel je voor dat je een winkel hebt in een straat die niemand bezoekt. Onhandig toch? Hetzelfde geldt voor je online aanwezigheid. Als niemand je website kan vinden, hoe moeten ze dan te weten komen hoe goed jouw producten of diensten zijn? SEO, of voluit geschreven zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization), helpt jou om uit de anonieme steegjes te komen en midden in de digitale hoofdstraat te staan.
In de tijd waarin iedereen naar Google gaat voor antwoorden, tips, producten en diensten, zorgt SEO ervoor dat jouw website beter vindbaar is. Dit gaat niet alleen over hoger in Google staan, maar ook over het maken van een website die snel, gebruiksvriendelijk en waardevol is. Met goede SEO wordt je niet alleen gevonden, maar blijven bezoekers ook hangen en terugkomen.

Basisprincipes van SEO copywriting
SEO copywriting is een expertise op zich en vraagt om voldoende kennis van SEO en copywriting. We leggen je daarom graag eerst de basisprincipes van SEO copywriting uit.
Wat is SEO copywriting? Meer dan alleen de juiste zoekwoorden gebruiken
SEO copywriting is het schrijven van wervende teksten met daarin de juiste zoekwoorden verwerkt. Daarbij is het ontzettend belangrijk dat deze content waardevol is. Denk hierbij dus goed na over jouw potentiële klanten: Waar zijn ze naar op zoek? – Wat zijn hun pijnpunten? – Hoe kan jouw product of dienst het leven van de klant makkelijker maken?
Daarnaast is het verwerken van een natuurlijke flow in je tekst ook erg belangrijk. Je moet verhalen vertellen die de doelgroep aanspreken, aantrekkelijke content maken dus. Specifieke zoekwoorden moeten wel terugkomen, maar altijd op een natuurlijke manier. Daar zit de kunst voor een SEO copywriter.
SEO copywriting: de plek waar SEO en content marketing kruisen
SEO copywriting bevindt zich op het kruispunt van zoekmachine optimalisatie en content marketing. Aan de ene kant heb je SEO, dat zich richt op het optimaliseren van je website zodat zoekmachines je makkelijker kunnen vinden en waarderen. Aan de andere kant staat content marketing, dat draait om het creëren van waardevolle, relevante content die je doelgroep aanspreekt en tot actie aanzet.
SEO copywriting brengt beide werelden samen. Het gaat hierbij dus om het schrijven van waardevolle content die óók goed werkt voor de slimme algoritmes van Google. Hierdoor bouwt je website autoriteit op, omdat je website op natuurlijke wijze meer bezoekers aantrekt, wat uiteindelijk kan leiden tot hogere conversies en klantloyaliteit.
Kernaspecten van SEO copywriting
Er zijn enkele zaken die we bij iedere SEO tekst vooraf doen, of die we meenemen bij het schrijven van deze teksten. Dit noemen we de kernaspecten van SEO copywriting en hier vertellen we je graag meer over.
Zoekwoordenonderzoek: de taal van je doelgroep begrijpen
Dit is een van de belangrijkste aspecten van SEO copywriting: het starten met een zoekwoordenonderzoek. Dit is de kunst om jouw teksten af te stemmen op de taal van je doelgroep. In deze fase ga je begrijpen welke woorden mensen en zinnen gebruiken wanneer jij een product of dienst aanbiedt en bepaal je dus welke woorden zeker terug moeten komen in de tekst. Daarbij is het belangrijk om de intenties van een specifiek zoekwoord goed te begrijpen, maar hier vertellen we je later meer over.
Het maken van aantrekkelijke koppen
Lezers scannen een tekst op basis van de titels. Daarom is het belangrijk om pakkende titels te schrijven. Daarnaast is het belangrijk om voor de zoekmachines ook jouw specifieke zoekwoord te verwerken in titels. Denk bij het schrijven van je koppen aan wat je lezer boeit: wat zijn hun zorgen, nieuwsgierigheden of problemen? Gebruik actieve, krachtige woorden en speel in op emotie waar dat gepast is. Een vraag, een lijstje of een krachtig statement kan vaak al wonderen doen om de aandacht te grijpen.
De beste title tags en meta description schrijven
Title tags en meta descriptions zijn niet het meest zichtbare deel van je content, maar zijn cruciaal voor zoekmachines en het trekken van potentiële bezoekers.
De title tag en concrete tips
De title tag is de blauwe titel van een webpagina die in de zoekresultaten verschijnt. Het is als het uithangbord van je website; het moet duidelijk en aantrekkelijk zijn, en belangrijke zoekwoorden bevatten om goed te ranken. Concrete tips voor het optimaliseren van jouw title tags:
- Gebruik maximaal 60 tekens: na 60 tekens snijdt Google namelijk de tekst af.
- Voeg cijfers toe: koppen met getallen krijgen ongeveer 36% meer kliks dan andere titels.
- Gebruik haakjes: een titel met haakjes zorgt ervoor dat je click-through-rate (CTR) gemiddeld met 38% stijgt.
De meta description en concrete tips
De meta description is een korte beschrijving van de pagina die onder de title tag in de zoekresultaten verschijnt. Dit is dé kans om in een paar woorden te vertellen waarom juist iemand jouw website moet bezoeken. Daarom geven je ook hier graag wat concrete tips over:
- Gebruik maximaal 155/160 tekens: na deze hoeveelheid snijdt Google ook hier je tekst af.
- Verwerk een call to action erin: hiermee nodig je de lezer uit om jouw website te bezoeken.
- De beschrijving moet nuttig zijn voor de lezer: prop deze dus niet vol met het focus zoekwoord.
De toegevoegde waarde van long tail keywords in niche marketing
Een long tail keyword is een langere, specifiekere zoekterm die goud waard is wanneer je in een specifieke niche zit. Waarom? Omdat ze je helpen om precies die mensen te bereiken die op zoek zijn naar wat jij te bieden hebt. Long tail keywords zijn minder competitief dan kortere, algemenere zoekwoorden, waardoor je dus meer kans maakt om hoger in Google te komen. Maar het grootste voordeel zit ‘m in de precisie. Mensen die specifieke long tail terms gebruiken, weten vaak al wat ze willen. Als jouw content aansluit bij hun zoekopdracht, is de kans groter dat ze betrokken raken bij wat je aanbiedt. Daarnaast versterkt het gebruik van long tail keywords jouw expertise in een bepaald onderwerp en dus zal Google jouw als expert/autoriteit gaan zien.
Content afstemmen op zoekintentie
Het is ontzettend belangrijk om de zoekintentie van bepaalde zoekwoorden te begrijpen. Je moet namelijk jouw content afstemmen op de intentie achter de zoekopdrachten, zo ben je namelijk veel relevanter en is dus de kans groter dat je bovenaan in de zoekmachines komt te staan. Zoekintenties worden onderverdeeld in vier categorieën:
- Informatief: de gebruiker is op zoek naar informatie of antwoorden op vragen, bijvoorbeeld: ”Hoe bak ik een cake?”
- Navigerend: de gebruiker is op zoek naar een specifieke website of pagina, bijvoorbeeld: ”Facebook login”
- Commercieel: de gebruiker overweegt een aankoop en zoekt meer informatie om een beslissing te nemen, bijvoorbeeld: ”Beste smartphones 2024”
- Transactioneel: de gebruiker wil een aankoop doen of een andere online transactie voltooien, bijvoorbeeld ”Koop iPhone 14 online”
Schrijftechnieken en strategieën
SEO copywriting is niet zomaar teksten schrijven. Het gaat erom dat de zoekmachine weet wat er op deze pagina aan informatie te vinden is, maar dat deze informatie nog steeds goede content is voor de bezoeker. Hierom moeten de teksten op een bepaalde manier geschreven worden met een bepaalde gedachte. Hoe je dat doet? Dat vertellen we je graag.
Waardevolle content creëren met in het achterhoofd de Google Core Update maart 2024
We hebben het in dit blog al vaker benoemd, maar dit is sinds maart 2024 nóg belangrijker geworden: het creëren van waardevolle content. Waarom vraag je je af?
In maart 2024 heeft Google namelijk een nieuwe core-update uitgerold. Dit doet Google eens in de zoveel tijd om de algoritmes te verbeteren. Deze update is relatief groot en is bedoeld om een einde te maken aan lage kwaliteit content, door kwaliteitseisen voor content te verhogen. Het komt er in de basis op neer dat websites die waardevolle informatie bieden en een positieve gebruikerservaring creëren, waarschijnlijk ook hoger zullen scoren. Hier ligt ongetwijfeld alle AI-gegenereerde content die de laatste tijd het internet op is geslingerd aan ten grondslag. Laagdrempelige en vooral ondermaatse content wordt nu dus afgestraft door Google.
Storytelling in SEO copywriting
Je kunt je wel voorstellen dat, met de Google Core Update van maart 2024 in je achterhoofd, storytelling in SEO copywriting een veel prominentere rol speelt. Maar waarom dan? Omdat verhalen mensen raken. Met goede storytelling maak je een onderwerp levendiger en begrijpbaar. Het verduidelijkt lastige informatie, roept emoties op en het allerbelangrijkste: het motiveert de lezer tot actie. Met goede storytelling in SEO copywriting creëer je een band tussen jouw merk en je publiek. Zo bouw je niet alleen aan jouw merkpositionering, maar verbeter je ook de betrokkenheid bij je content. Dit kan leiden tot een betere gebruikerservaring, een hogere autoriteit en dus een sterkere SEO prestatie van jouw website.

Balans in ‘keyword density’ en natuurlijke flow
Bij SEO copywriting hoor je vaak de term ‘keyword density’ vallen. Dit betekent simpel gezegd: hoe vaak een specifiek zoekwoord voorkomt in je tekst. Het idee hiervan is simpel: gebruik genoeg van het juiste zoekwoord om zoekmachines te laten weten waar de pagina over gaat, maar niet zoveel dat je tekst onnatuurlijk overkomt. In de praktijk zien we dit echter vaak fout gaan.
Hier zien we vaak het fenomeen ‘keyword stuffing’ voorkomen: het zoekwoord zo vaak in de tekst proppen, waardoor de tekst moeilijk te lezen wordt. Vroeger was dit alleen vervelend voor je lezers, maar nu pikken zoekmachines dit ook zelf op en straffen ze je ervoor, omdat de kwaliteit van de content lager is.
Het is daarom ontzettend belangrijk om een goede balans te vinden tussen hoe vaak je de zoekwoorden gebruikt en hoe lekker je tekst loopt. Er moet dus een goede natuurlijke flow zijn in de tekst. Het geheim hiervoor? Schrijf eerst voor je publiek, dus echte mensen, en niet voor de zoekmachines. Zorg dus eerst dat je tekst waarde biedt en prettig leest. Daarna ga je finetunen met SEO door zoekwoorden op een strategische manier in de tekst te verwerken.
Wat is de juiste 'keyword density'? [inclusief voorbeeld]
De juiste ‘keyword density’ ligt ergens tussen de 3% en 5%. Dit betekent dus dat je in een tekst van 400 woorden het zoekwoord idealiter tussen de 12 en 20 keer moet gebruiken. Denk dus goed na waar je de zoekwoorden plaatst, maar let ook zeker op het aantal keren dat je een zoekwoord verwerkt.
Gebruik van Latent Semantic Indexing (LSI) zoekwoorden
Latent Semantic Indexising (LSI) zoekwoorden zijn zoekwoorden die gerelateerd zijn aan het hoofdzoekwoord en helpen zoekmachines om de context en inhoud van je pagina beter te begrijpen. Het zijn vaak synoniemen of gerelateerde termen die in de regel veel voorkomen in samenhang met jouw hoofdzoekwoord. Het mooie aan LSI zoekwoorden is dat ze je helpen om breder en dieper op een onderwerp in te gaan, wat je content waardevoller maakt.
In principe gebeurt het integreren van LSI zoekwoorden vaak automatisch. Het is namelijk ook niet de bedoeling om dit te forceren, want dit komt de natuurlijke flow van de tekst niet ten goede. In plaats daarvan moet je kijken naar de onderliggende thema’s die bij jouw pagina kunnen passen en vervolgens de zorgvuldige afweging maken welke termen in dezelfde context passen bij jouw pagina.
LSI zoekwoorden kunnen enigszins verwarrend zijn, daarom geven we je graag een concreet voorbeeld:
Voorbeeld van LSI zoekwoorden
Stel je voor dat je een artikel schrijft over koffiezetapparaten. Dan kunnen dit jouw LSI zoekwoorden zijn:
- Espresso: dit is namelijk een populaire koffiebereidingsmethode en wordt daarom geassocieerd met koffiezetapparaten.
- Cappucino machine: veel koffiezetapparaten hebben functies voor het maken van cappuccino, wat dit tot een gerelateerd zoekwoord maakt.
- Koffiebonen: zonder bonen geen koffie, dus dit is nauw verbonden met het zoekwoord koffiezetapparaten.
- Onderhoud koffiemachine: onderhoud is een belangrijk aspect van het bezitten van een koffiezetapparaat en is dus een LSI zoekwoord.
- Beste koffiemerk: mensen die zoeken naar koffiezetapparaten zijn vaak ook geïnteresseerd in welke koffiemerken het beste zijn voor hun nieuwe apparaat.
Technische aspecten van SEO copywriting
SEO copywriting heeft niet alleen een creatieve, maar ook een technische kant. Hierin richten we ons technische aspecten die jouw teksten optimaal laten presteren in de zoekmachines. Zonder deze technische zaken loop je alsnog de kans op goede posities mis, terwijl jouw pagina tekstueel wel helemaal in orde is. We leggen je daarom graag uit waar je op moet letten bij alle technische aspecten van SEO copywriting.
On-Page SEO: optimalisatie van afbeeldingen
Het is belangrijk dat je ook alle afbeeldingen optimaliseert voor SEO. Dit houdt in dat je geoptimaliseerde alt-teksten moet gebruiken. Dit zijn teksten die omschrijven wat er te zien is op de afbeelding voor als iemand een afbeelding niet kan zien om wat voor reden dan ook. Maar deze teksten vertellen ook aan de zoekmachines wat er te zien is op de afbeelding. Als je hier iets neerzet wat aansluit bij jouw hoofdzoekwoord, dan werkt dit ook weer versterkend voor de SEO waarde van jouw pagina. Ook het optimaliseren van de titel van jouw afbeelding werkt versterkend. Het zorgt er namelijk voor dat ook hier weer duiding wordt gegeven over de afbeelding aan de zoekmachines.
HTML-tags begrijpen en gebruiken voor SEO copywriting
De structuur van de content op de pagina is ontzettend belangrijk voor de waardering van jouw pagina. Door middel van HTML-tags kun je aan de zoekmachines vertellen wat ze moeten weten over de inhoud en structuur van je tekst. Hierbij maak je gebruik van H1, H2 en H3-tags (maximaal tot en met H6) om aan zoekmachines aan te geven welke zaken ondergeschikt zijn aan elkaar. Een H1-tag geeft het hoofdonderwerp aan. Een H2-tag geeft dan weer een subonderwerp aan binnen het hoofdonderwerp en een H3-tag geeft weer een subonderwerp binnen het subonderwerp (H2) aan.
Het is hierbij cruciaal om je belangrijkste zoekwoord op te nemen in je H1-tag, en indien mogelijk ook in de andere tags. Daarnaast is het zeer belangrijk dat je maar één H1-tag verwerkt in je tekst, want dit geeft het hoofdonderwerp van je pagina aan.
Optimalisatie voor mobiel: essentieel voor moderne SEO
Optimalisatie voor mobiel is geen optie meer, het is een absolute must. Google en andere zoekmachines geven voorrang aan websites die goed werken op mobiele apparaten, ook wel bekend als ‘mobile-first indexing’. Simpel gezegd moet je ervoor zorgen dat:
- Jouw website snel laadt
- Gemakkelijk navigeerbaar is op mobiel
- Perfect leesbaar is op alle mobiele apparaten.
Zo zorg je ervoor dat ook de gebruikers op mobiel op jouw pagina de informatie kunnen vinden waar ze naar zoeken. Dit zorgt voor zoveel mogelijk mobiele bezoekers, wat ook weer de autoriteit van jouw website verbetert.
Het belang van de juiste URL-structuur
De URL-structuur voor pagina’s is ook iets waar je als SEO copywriter goed over na moet denken. Een goede URL-structuur helpt een bezoeker en de zoekmachine om de inhoud van een pagina snel te begrijpen. Dit heeft directe invloed op hoe je site wordt geïndexeerd en waar deze in de zoekresultaten naar boven komt. Maar wat maakt een URL goed voor SEO?
Denk aan korte, beschrijvende woorden die de inhoud van de pagina weerspiegelen. Vermijd lange reeksen cijfers en onnodige parameters. Het gebruiken van jouw hoofdzoekwoord in de URL kan ook bijdragen aan een betere vindbaarheid. Denk daarom goed na over hoe jouw URL eruit komt te zien en in welke structuur deze valt.
Geavanceerde SEO copywriting technieken
Inmiddels hebben we echt alle principes van SEO copywriting met je gedeeld, maar we willen diegenen die al zover zijn gekomen ook belonen met wat extra’s. Daarom delen we hier graag nog enkele geavanceerde SEO copywriting technieken die je kunt toepassen om nog hoger te scoren in de zoekmachines.
Gebruik van user-generated content voor SEO
User-generated content, ook wel bekend als content die door gebruikers zelf is gecreëerd, is een goudmijn voor SEO. Dit komt door het feit dat deze content super authentiek en betrouwbaar is vanuit het perspectief van potentiële klanten, maar voornamelijk dat het zorgt voor een voortdurende stroom van verse content wat zoekmachines enorm waarderen. Dit levert interactie op en het is die interactie die door zoekmachines wordt gezien als een indicatie van de kwaliteit en relevantie van je website.
Een slimme manier om user-generated content te gebruiken, is door klanten te stimuleren om reviews achter te laten of ze op andere manieren te stimuleren om betrokken te blijven bij jouw merk. Let wel op dat je ook alert bent op spam of andere irrelevante bijdragen, want dit waarden zoekmachines een stuk minder.
Social media integreren voor verhoogde zichtbaarheid
Het integreren van social media in jouw SEO strategie kan je op lange termijn absoluut resultaat opleveren. Hiermee kun je namelijk flink veel verkeer naar je website leiden, wat weer zorgt voor verbeterde bezoekersstatistieken. De hoeveelheid bezoekers op jouw website is voor Google ook een indicatie of jouw website relevant is en dus kan verkeer vanaf social media hier zeker invloed op hebben.
Maar hoe kun je social media effectief inzetten voor SEO? Begin met het creëren van deelbare content, zoals relevante blogposts of boeiende infographics. Zorg ervoor dat jouw content is voorzien van opties om deze te delen en moedig interactie aan. Al deze interactie zorgt namelijk voor merkbetrouwbaarheid en autoriteit.
Wil je meer weten over hoe je social media moet inzetten als bedrijf? Lees dan ons blog hier eens over.
Optimalisatie voor voice search: de toekomst van SEO
Voice search, het uitvoeren van zoekopdrachten, is steeds populairder aan het worden met slimme assistenten zoals Google Assistant, Siri en Alexa. Hierdoor verandert ook de manier waarop we zoeken drastisch. SEO copywriters moeten daarom hun oude strategieën aanpassen naar deze nieuwe manier van zoeken. Maar hoe dan?
Het begint allemaal bij het begrijpen van natuurlijke spreektaal. Mensen gebruiken van nature vaak langere, meer conversatiegerichte zinnen wanneer ze zoeken via spraak. Daarom is het belangrijk om je content te optimaliseren met deze natuurlijke zinsstructuren en vraag-gebaseerde zoekopdrachten in gedachten. Dit kun je bijvoorbeeld doen door veelgestelde vragen in deze schrijfstijl op te nemen op je pagina. Daarnaast is het erg belangrijk om ook je lokale SEO te optimaliseren, omdat veel voice searches locatiegebaseerd zijn.
Vanaf nu kun jij zelf SEO copywriting toepassen!
Als SEO copywriter moet je dus op een heleboel zaken letten bij het schrijven en voorbereiden van teksten. Zo moet je dus goed nadenken over de juiste zoekwoorden, de intentie hiervan en welke zoekwoorden hier nog meer bij passen (LSI zoekwoorden). Daarnaast moet de technische basis van je pagina in orde zijn, anders wordt het sowieso lastig om hoog te scoren. Het schrijven van SEO teksten is dus niet meer het klakkeloos volproppen van teksten met zoekwoorden en wachten tot het succes oplevert. Het gaat veel dieper dan dat en Google is ook zeker niet van plan om het makkelijker te maken, want kwaliteit is koning! 👑
Heb jij na het lezen van dit blog nog vragen over SEO copywriting? Wij helpen je graag met al je vragen. Klinkt dit allemaal toch wat overweldigend? Dat begrijpen we ook goed, daarom nemen we je dit werk graag uit handen. Wij zorgen ervoor dat jouw potentie zichtbaar wordt én dat deze benut wordt, zo helpen we je elke keer verder.

Samenwerken begint met menselijk contact