Al 8 jaar bij de snelst groeiende bedrijven 🦌

Wat is een herpositionering?

Tijdens een herpositionering gaan we op zoek naar wat jouw merk uniek maakt en hoe je dat zo goed mogelijk laat zien aan de wereld. Jij levert mooi werk en als iemand bij je terecht komen, dan zien ze dat, maar hoe mooi zou het zijn als iedereen aan de buitenkant ook al dit gevoel krijgt? Wij leren jou en je bedrijf graag kennen en gaan aan de hand van bewezen onderzoeksmethoden op zoek naar de kern van jouw bedrijf. Zo kan jij gewoon blijven doen waar jij goed in bent, en gaat dit de buitenkant ook zichtbaar worden. Vervolgens geven we je heel concreet een aanzet voor hoe dat er in de praktijk uit kan gaan zien, zodat jij meteen aan de slag kan met de juiste communicatie.

De voordelen van merkpositionering:

  • Het geeft richting aan je marketing- en communicatie-uitingen;
  • Creëert een samenhangende cultuur binnen je organisatie;
  • Je onderscheidt jezelf van je concurrenten;
  • Je merk wordt het onthouden waard, wat zorgt voor meer merkbekendheid;
  • Het vergroot de klantloyaliteit;
  • De visie van je merk wordt duidelijk, zodat je altijd het juiste doel voor ogen hebt;
Merkpositionering samen met de klant

“Merken zijn net mensen, als je het goed aanpakt”

Mensen doen liever zaken met andere mensen dan met bedrijven. Daarom is het belangrijk dat je persoonlijkheid toevoegt aan je merk. Door je merk juist te positioneren spreek je jouw specifieke doelgroep aan en bouw je een band met ze op. Zo verhoog je de loyaliteit van klanten ten opzichte van je merk.

Thijs Aarts Merkstrateeg

Hoe ziet het traject eruit?

Iedere goede samenwerking begint met een eerste contact, waarna we een intakegesprek inplannen. Daarin horen we graag alles over jouw manier van werken en wat jouw merk uniek maakt. Als dat goed bevalt, gaan we meteen van start met het onderzoek.

Onderzoek

We doen liever geen goedbedoelde aannames, maar geven je een plan dat gebaseerd is op objectieve data en onze ervaring uit het vak. Daarom beginnen we het traject met een onderzoek. Hierin onderzoeken we dingen die we moeten weten, zonder dat het een langdradig proces wordt. De vaart erin houden is voor iedereen fijn, maar een valse start zou sonde zijn.

We halen input uit verschillende bronnen. We kijken namelijk naar hoe jullie het merk zien, maar ook hoe de klant hierover denkt en of dit overeen komt. Uiteindelijk is het namelijk het belangrijkst dat jouw (potentiële) klanten de juiste indruk krijgen. Deze input verzamelen we via enquêtes met academisch onderbouwde vragen. Zo meten we precies wat we willen weten. Om jou en je bedrijf beter te leren kennen versturen we ook een korte enquête en in een sessie met jou gaan we deze antwoorden doornemen. Op die manier weten wij écht hoe jullie in de race staan en slaan wij de plank niet mis.

Een derde onderdeel van het onderzoek omvat een concurrentieanalyse. We willen natuurlijk verzekeren dat jouw nieuwe herpositionering uniek is ten opzichte van je concurrenten en dat jij je écht onderscheidt.

Hoe lang duurt het onderzoek?

We doen een grondig onderzoek, maar houden de vaart erin. Hoe lang het onderzoek precies duurt is afhankelijk van hoe snel we respondenten kunnen verzamelen, maar als alles soepel verloopt, kunnen wij ook extra gas geven. Hierdoor wordt het geen lang proces.

Waar is het onderzoek op gebaseerd?

Onze specialisten hebben het onderzoek uitgewerkt op basis van academische literatuur, bijgescherpt met onze ervaring uit de praktijk. Hierdoor kunnen we een goed onderbouwde en pragmatische conclusie trekken. Zo kun jij meteen en met zekerheid aan de slag met jouw merkpositionering.

Wat komt er uit het onderzoek?

Een goed onderzoek zorgt ervoor dat wij jullie bedrijf goed leren kennen en dat we een objectief beeld hebben van wat jullie merk uniek maakt. Uit dit onderzoek halen we de belangrijkste factoren voor de merkpositionering, zoals merkwaarden, merkpersoonlijkheid en meer. Deze nemen we als basis van je merkpositionering.

Positionering

Tijdens het onderzoek verzamelen we input van verschillende bronnen. Daarna leggen we alle input bij elkaar en gaan we op zoek naar de rode draad. Zo trechteren we alles zodat we tot de echte kern van je merk komen. Dit vertalen we in een unieke positionering en identiteit.

Waarom is merkpositionering belangrijk?

Jij geeft je klanten op een consistente manier het juiste beeld van je merk. Dit zorgt voor meer merkbekendheid en hogere loyaliteit. Kortom, op lange termijn krijg je voor iedere euro die in marketing stopt, meer rendement.

Wat houdt een merkpositionering in?

Met een goede merkpositionering kies je ervoor om jouw merk in een unieke en waardevolle plek in de markt te plaatsen. Na een merkpositioneringstraject ontvang je jouw unieke positionering in een merkdocument. Dit bevat jouw nieuwe visie, merkwaarden, identiteit en andere uitingen zoals een slogan of communicatie concept.

Moet ik veel veranderen na een merkpositionering?

Het kan zijn dat een conclusie van het merkpositioneringstraject is dat het beter is om bepaalde uitingen aan te scherpen. Wij hebben in ieder geval als doel dat er één ding niet gaat veranderen: jouw persoonlijkheid en de manier waarop jullie werken. Merkpositionering is een lange termijn strategie en deze werkt alleen als je het consistent doorvoert. Daarom is het belangrijk dat je dicht bij jezelf blijft, zodat je dit gemakkelijk volhoudt. Wij gaan op zoek naar jouw verhaal, maar dan gaan we het beter communiceren.

Uitingen

De merkpositionering staat. Leuk! maar wat nu…? Wij stoppen hier niet, maar geven je iets mee waar jij mee vooruit kunt. We vinden het belangrijk dat jij meteen verder kunt met je merkpositionering. Daarom werken we altijd wat voorbeelden van uitingen uit, zodat jij vooruit kunt. Hierbij kijken we goed naar waar jij nou echt behoefte aan hebt en waar jij het meeste aan hebt.

Wat wordt er bedoeld met ‘uitingen’?

Uitingen zijn alle manieren waarop je jouw boodschap communiceert. Dit is alles wat iemand van het merk te zien zou kunnen krijgen. De belangrijkste uitingen zijn het logo, de slogan en het kleurgebruik van je merk.

Moet ik al mijn uitingen aanpassen met een nieuwe merkpositionering?

Het kan zijn dat een conclusie van het merkpositioneringstraject is dat sommige uitingen beter aangescherpt kunnen worden. Hier denken wij graag in mee en doen hier binnen het traject ook meteen een aanzet voor. Wij begrijpen de gevolgen van een aanpassing in het logo ook heel goed, dus we denken mee in wat er mogelijk is en passen ons advies ook hierop aan. Zo kun jij meteen uit de voeten met jouw nieuwe merkpositionering.

Kunnen jullie helpen bij alle uitingen van mijn merk?

Binnen drie ⴾ digitaal hebben we specialisten op het gebied van (logo) design, copywriting en merkpositionering. Zo kunnen we helpen bij veel uitingen zoals een slogan, het logo, schrijfstijl en aanpassingen op de site.

Thijs-profielfoto

Samenwerken begint met menselijk contact

Is herpositionering iets voor jou? Een kopje koffie lijkt me een goed idee

Buro 3 is nu drie ⴾ digitaal

Lees hier alles over onze nieuwe merkpositionering en evolutie!