Al 8 jaar bij de snelst groeiende bedrijven 🦌

Wat is e-mailmarketing?

Wat is e-mailmarketing?

E-mailmarketing is het versturen van een boodschap naar jouw doelgroep per e-mail. Hiermee kun je nieuwsbrieven verzenden over nieuwe producten, maar ook bijvoorbeeld kortingscodes nadat iemand een aankoop bij je heeft gedaan in het verleden. E-mailmarketing wordt vaak gecontroleerd vanuit verschillende tools, zoals Mailchimp of ActiveCampaign. Deze tools helpen jou om e-maillijsten samen te stellen, e-mailcampagnes in te stellen en om een visueel aantrekkelijke e-mail op te stellen.

Verschillende e-mail marketing software

Binnen drie ⴾ digitaal werken we graag met verschillende software, zodat we iedereens potentie optimaal benutten. Voor e-mailmarketing maken we gebruik van Mailchimp en ActiveCampaign. Daar vertellen we je graag meer over, zodat jij een weloverwogen keuze maakt voor de tool die het beste bij jouw organisatie past.

Mailchimp

Mailchimp is een wereldwijd bekende tool waarin je gemakkelijk e-mailcampagnes opzet die je vervolgens met een druk op de knop verzend naar jouw mailing lijsten. Daarnaast heeft Mailchimp voldoende functionaliteiten om de mail visueel aantrekkelijk te maken. Ook vind je voldoende opties om automations in te stellen waarmee je de klantloyaliteit vergroot. Mailchimp is zeer gemakkelijk te gebruiken en raden we daarom absoluut aan voor een merk of organisatie met weinig ervaring in e-mail marketing.

ActiveCampaign

ActiveCampaign heeft in de basis dezelfde functionaliteiten als Mailchimp, maar is een stuk geavanceerder. Zo maak je via ActiveCampaign makkelijker koppelingen tussen verschillende formulieren. Hiermee vul jij gemakkelijker de verschillende ‘bakjes’ met doelgroepen en verzend je vervolgens eenvoudig de juiste boodschap naar deze doelgroepen. ActiveCampaign is zeer geschikt voor iedereen met geavanceerde wensen met betrekking tot e-mailmarketing.

Quote over email marketing door drie digitaal

“E-mailmarketing is een geschikte manier
om meer klantloyaliteit te genereren.”

Het zorgt namelijk voor een stukje nazorg na een aankoop en is ideaal om ervoor te zorgen dat men de volgende keer weer bij jou terugkomt.

Max Gubbens Marketeer

Het verschil tussen e-mailmarketing en e-mailmarketing automation

E-mailmarketing en e-mailmarketing automation gaan hand in hand met elkaar, maar zijn absoluut twee verschillende dingen. E-mailmarketing automation is namelijk een geautomatiseerde manier van e-mailmarketing. Zo worden er bijvoorbeeld automatisch ontvangers toegevoegd aan een e-maillijst wanneer een bepaalde actie heeft plaatsgevonden, maar de ontvanger krijgt bijvoorbeeld ook automatisch e-mailberichten wanneer hij of zij een aankoop heeft gedaan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan automatische felicitaties op iemands verjaardag. E-mailmarketing is dus de overkoepelende benaming voor alles wat met het verzenden van e-mails te maken heeft, terwijl e-mailmarketing automation gaat over het automatiseren van dit proces. Hiermee is e-mailmarketing ook een belangrijk onderdeel van marketing automation.

De voordelen van e-mail marketing

E-mailmarketing heeft meerdere voordelen die we graag voor je op een rijtje zetten.

  • Goed meetbaar
  • Makkelijk schaalbaar
  • Relatief rendabel
  • Bekend en gemakkelijk voor veel doelgroepen
  • Gemakkelijk een persoonlijke aanpak
  • Men ontvangt het liefst reclame per e-mail

E-mailmarketing is relatief rendabel

De kosten voor e-mailmarketing zijn laag. Je bent in de regel enkel kosten kwijt voor de tool die je gebruikt en hebt niet te maken met bijvoorbeeld drukwerk, in vergelijking met andere kanalen. Ook heb je hierbij niet te maken met sterk variërende prijzen zoals bij Google Ads.

Daarnaast heeft e-mailmarketing ook een hoge ROI (Return On Investment). Gemiddeld genomen krijg je namelijk voor iedere euro die je uitgeeft zo’n €42,- terug (bron: Litmus).

E-mail is goed meetbaar

Binnen verschillende software, zoals Mailchimp en ActiveCampaign, is het eenvoudig om belangrijke statistieken van een e-mailcampagne te bekijken. Deze vind je in statistieken-dashboards binnen de tools en zijn voldoende om analyses mee te doen.

Ook is koppeling met Google Analytics vaak makkelijk gemaakt, waardoor je eenvoudig het gedrag op jouw website analyseert wanneer ze doorklikken vanuit je e-mail.

E-mail is bekend en gemakkelijk voor veel doelgroepen

De illusie leeft wellicht dat social media tegenwoordig populairder is, maar ga maar eens na: hoeveel mensen ken jij zonder e-mailadres? Dit geeft al aan hoe groot de potentiële vijver is waarin je kunt vissen. Door deze omvang is het extra belangrijk om specifieke doelgroepen te formuleren en deze te voorzien van aparte e-mails om het maximale uit jouw campagne te halen.

E-mailmarketing is makkelijk schaalbaar

Binnen de e-mailmarketing tools ontstaan er geen problemen als je halsoverkop een mailing moet gaan versturen naar 10.000 personen i.p.v. 100 personen. Zo schaal je eenvoudig op wanneer nodig, zonder dat je daar omkijken naar hebt.

Gemakkelijk een persoonlijke aanpak via e-mail

Een e-mail is gemakkelijk te personaliseren. Hierbij moet je denken aan het aanspreken met de voornaam, maar ook aan speciale acties op bijvoorbeeld iemands verjaardag. Zo geef je jouw klanten het idee dat zij ook echt met persoonlijke aandacht en service worden behandeld, een groot pluspunt.

Men ontvangt het liefst reclame per e-mail

Uit het Nationaal E-mail Onderzoek 2021 is gebleken dat e-mail het populairste kanaal is om reclame te ontvangen. De overgrote meerderheid (53%) geeft hierin namelijk aan dat ze het liefst reclame ontvangen per mail, met op een tweede plek de brievenbus met slechts 19%. Facebook scoort maar 9% en Instagram zelfs maar 7%.

Jouw potentie zichtbaar maken met e-mailmarketing

E-mailmarketing is een uitstekend middel om de loyaliteit van jouw klanten te vergroten en ze voor langere tijd te verbinden aan jouw merk. We kijken graag samen met jou naar de mogelijkheden om jouw potentie zichtbaar te maken en te benutten. Wij nemen graag werk uit handen zodat we allemaal kunnen focussen op datgene waar we in uitblinken. Zo werken we aan een zakelijke vriendschap waarmee jouw merk elke keer verder komt.

Max-profielfoto

Samenwerken begint met menselijk contact

Sparren over hoe we jouw organisatie elke keer verder kunnen helpen?

Buro 3 is nu drie ⴾ digitaal

Lees hier alles over onze nieuwe merkpositionering en evolutie!