Al 8 jaar bij de snelst groeiende bedrijven 🦌

Short tail vs long tail

In de online marketingwereld spreken ze van long tail en short tail zoekwoorden. Op welke zoekwoorden focus je en welke juist niet? Bij het in kaart brengen van relevante zoekwoorden voor je website krijg je te maken met deze vraag. In onderstaande afbeelding zie je het verschil tussen short- en long-tail woorden.

longtail zoekwoorden grafiek voorbeeld

Short tail

Short tail zoekwoorden zijn generieke zoekwoorden die door veel mensen worden gebruikt op Google. Over het algemeen zijn de maandelijkse zoekvolumes van deze zoekwoorden erg hoog. Het woord omschrijft bijvoorbeeld een breed onderwerp zoals:

  • Eettafel
  • Auto
  • Sneakers

Algemene zoekwoorden worden bedoeld of onbedoeld op honderdduizenden websites gebruikt waardoor miljoenen verschillende webpagina’s getriggerd worden bij het intypen van een zoekopdracht op Google. In theorie kunnen al deze pagina’s naar voren komen in de zoekresultaten. Hoog scoren op zo’n zoekwoord is vaak niet gemakkelijk doordat je concurreert met al deze websites en vaak zijn deze topposities weggelegd voor autoritaire websites zoals Bol.com, Marktplaats etc. of grote spelers in een bepaalde niche. Toch wil je als bedrijf voldoende bezoekers trekken zodat je online succes kunt behalen. Een contentstrategie met focus op long tail zoekwoorden is voor deze partijen een goede strategie.

Long tail

Long tail zoekwoorden bestaan uit een combinatie van verschillende woorden. Deze woorden zijn specifiek van aard en daardoor komt de combinatie zoekwoorden minder vaak voor op webpagina’s van websites. De posities op Google verdeel je met minder verschillende websites. Het is dus gemakkelijker om hoog te scoren op deze zoekwoorden. Voorbeelden van long tail zoekwoorden zijn: “wat zijn longtail zoekwoorden” of “blauwe opblaaskrokodil kopen”.

 

Waarom long tail zoekwoorden?

Long tail woorden zijn specifiek en hebben hierdoor een betere intentie. Een contentstrategie gericht op deze zoekwoorden heeft voor een bedrijf meerdere voordelen aangezien je makkelijker kunt scoren op long tail vergeleken met generieke zoekwoorden. Daarnaast zorgt een betere intentie voor een hoger conversiepercentage. Tot slot kunnen pagina’s gericht op long tail bijdragen aan een geoptimaliseerde linkstructuur. Vanaf de onderste laag link je naar een money pagina’s op de website die je hoger wil laten scoren. Via linkjuice, die opgebouwd wordt door een scorende pagina op Google, versterk je de bovenliggende money pagina. Dit is een gevorderde SEO strategie de we binnen Buro 3 de SEO content piramide noemen.

Alle  voordelen van long tail zoekwoorden op een rij:

  • 70% van alle zoekopdrachten zijn long tail
  • De concurrentie op long tail woorden is lager
  • Intentie van long tail is hoger en daardoor converteren bezoekers beter
  • Meer mensen klikken op een zoekresultaat omdat deze beter aansluit bij de zoekopdracht

Long tail zoekwoorden vinden

Nu je meer weet over long tail zoekwoorden is het tijd om een nieuw tabblad te openen en interessante zoekwoorden voor je branche te onderzoeken. Met onderstaande tips moet het zeker lukken.

Google alternatives

Bij het intypen van een zoekopdracht in de zoekbalk van Google worden alternatieven weergegeven. Het algoritme van Google laat deze suggesties zien omdat deze zoekwoorden geregeld worden gebruikt door de zoeker.

Google alternatives voorbeeld

Gerelateerde zoekopdrachten

Onderaan de pagina van Google zie je een lijst met zoekopdrachten die gerelateerd zijn aan het onderwerp. Je kunt deze lijst ook opnemen in het zoekwoordenonderzoek.

Voorbeeld gerelateerde zoekopdrachten

Keywordtool.io

De gratis versie van Keywordtool.io is voldoende om binnen no-time honderden verschillende long tail zoekwoorden te vinden. Je typt een generiek zoekwoord in en met slechts één klik genereer je een lijst met long tail woorden. Specifieke data zoals volumes, cpcs zijn helaas niet te achterhalen. Neem relevante woorden op in je lijst. In een later stadium kun je de volumes achterhalen middels de zoekwoordplanner van Google Ads.

Zoekwoorden onderzoek keywoord tool voorbeeld

Answer the public

Answer the public is ideaal voor het achterhalen van veelgestelde vragen. Deze vragen kun je vervolgens meenemen in een blogpost of gebruiken voor een specifieke blog.

Answer the public ronde tafel

Zoekwoordplanner van Google Ads

In bezit van (of toegang tot) een Google Ads account? De zoekwoordplanner is een gratis tool van Google en geeft suggesties voor zoekwoorden op basis van een ingetypt zoekwoord. Je krijgt direct een overzicht erbij met geschatte zoekvolumes. Je kunt vrij snel achterhalen of een bepaald long tail zoekwoord interessant is om op te nemen in je SEO contentstrategie.

 

Zoekwoordplan in Google Ads met zoekwoord suggesties

Aan de slag met zoekmachine optimalisatie

Als online marketingbureau vinden we het tof dat je interesse hebt in zoekmachine optimalisatie. We moedigen dit dan ook zeker aan. Mocht je er toch niet uitkomen of wil je een keer sparren met een SEO specialist. Neem dan contact op met Paul. Wil je meer leren over SEO, bekijk dan zeker eens onze uitgebreide SEO cursus.

Paul-profielfoto

Samenwerken begint met menselijk contact

Sparren over hoe we jouw organisatie elke keer verder kunnen helpen?

Buro 3 is nu drie ⴾ digitaal

Lees hier alles over onze nieuwe merkpositionering en evolutie!