Al 8 jaar bij de snelst groeiende bedrijven 🦌

Waarom? De European Accessibility Act

Vanaf juni 2025 gaat er een nieuwe Europese richtlijn gelden: de EAA (European Accessibility Act). Deze richtlijn eist van websites en mobiele applicaties dat ze aan bepaalde toegankelijkheidseisen moeten voldoen. De basis van deze richtlijn is dat alle producten die digitaal toegankelijk zijn, ook te gebruiken moeten zijn door alle Europeanen.

27% van de Europese bevolking heeft namelijk een lichamelijke of mentale beperking. Dit komt erop neer dat zo’n 5,5 miljoen inwoners in Nederland en ruim 101 miljoen mensen in Europa digitale diensten niet (volledig) kunnen gebruiken, omdat deze diensten niet zijn afgestemd op alle zintuigen. Denk hierbij aan ouderen, laaggeletterden, en aan mensen met een functiebeperking. De EAA moet ervoor gaan zorgen dat meer Europeanen alle digitale diensten kunnen gebruiken.

Sinds juli 2018 is het Tijdelijk Besluit Digitale Toegankelijkheid van kracht en moet de publieke sector, waaronder dus lokale overheidsinstanties, zich hier aan houden. Binnenkort is het ook de beurt aan de ondernemers.

Wat is digitale toegankelijkheid op een website?

Digitale toegankelijkheid op websites op apps betekent in de breedste zin van het woord dat iedere website of app voor iedereen toegankelijk moet zijn. Daarbij moet je dus rekening houden met verschillende soorten beperkingen, zoals:

  • Blind of slechtziend
  • Laaggeletterdheid
  • Doof of slechthorend
  • Problemen met fijne motoriek
  • Aandachtsproblemen

Het is dus belangrijk dat ook voor iedere gebruiker, met welke beperking dan ook, jouw website gebruiksvriendelijk is. Je wilt namelijk dat zoveel mogelijk mensen jouw website of app kunnen gebruiken. Doe je dat niet? Dan loop je het risico dat klanten af gaan haken. Daarnaast hecht Google erg veel waarde aan een geoptimaliseerde website, dus is dit ook nog eens voordelig voor jouw SEO. De richtlijnen van deze nieuwe wet lijken namelijk sterk op de richtlijnen omtrent zoekmachines.

Wat zijn de richtlijnen voor de WCAG-wetgeving?

De WCAG-wetgeving is opgesteld door het World Wide Web Consortium en moet ervoor zorgen dat alle Europeanen gemakkelijker digitale producten, zoals websites en apps, kunnen gebruiken. De WCAG-richtlijnen bestaan uit drie lagen met in totaal 4 principes, 13 richtlijnen en 78 succescriteria.

WCAG

De 4 principes

De 4 principes van de WCAG vormen de gehele basis voor de wetgeving. Hieronder staat omschreven wat ieder principe inhoudt, inclusief enkele praktische voorbeelden.

Waarneembaar

Het eerste principe vertelt ons dat het noodzakelijk is om ervoor te zorgen dat de website waarneembaar is. Dit betekent dat gebruikers de website moeten kunnen gebruiken en ervaren met de zintuigen die voor hen beschikbaar zijn.

Voorbeelden in de praktijk:

  • Verplichte alt-teksten bij afbeeldingen.
  • Zorg voor voldoende contrast op je website. Vermijd bijvoorbeeld lichte kleuren op een witte achtergrond.
  • Ondertiteling en audiodescripties bij videocontent.

Bedienbaar

Het tweede principe houdt in dat een website gemakkelijk bedienbaar moet zijn. Dat wil zeggen dat de gebruiker zonder enige moeite de website of de app moet kunnen gebruiken.

Voorbeelden in de praktijk:

  • Zelf gemakkelijk de tekstgrootte aan kunnen passen.
  • Pagina’s en vensters moeten voorzien zijn van beschrijvende titels en links.
  • Het moet mogelijk zijn om het toetsenbord te gebruiken voor navigatie i.p.v. een muis.

Begrijpelijk

Het derde principe focust zich op het feit dat gebruikers de inhoud van de website gemakkelijk kunnen begrijpen. De teksten op de website of app moeten dus duidelijk en leesbaar zijn, de pagina’s moeten voorspelbaar zijn en er moeten zo min mogelijk cruciale fouten op de website voorkomen.

Voorbeelden in de praktijk:

  • Zorg voor een beperkt aantal onverwachte gebeurtenissen op het scherm.
  • Gebruik consistente terminologie op de website of app.
  • Geef duidelijke foutmeldingen wanneer er toch fouten op de website ontstaan.

Robuust

Het vierde, en tevens laatste, principe geeft aan dat de website of app robuust moet zijn. De website moet te gebruiken zijn op verschillende browsers en apparaten.

Voorbeelden in de praktijk:

  • Zorg voor een foutloze code.
  • Zorg voor een responsieve website.
  • Ondersteunende technologieën moeten volledig kunnen begrijpen waar elke functie in de website voor staat (rol), hoe deze functie wordt geïdentificeerd (naam) en in welke status deze functie is (waarde).

78 succescriteria die de WCAG vormen

De 4 principes vormen de basis voor de WCAG-richtlijnen en worden verder uitgesplitst in precies 78 succescriteria. Deze 78 criteria vormen de meetbare elementen waaraan alle toegankelijke content moet voldoen, verdeeld over de drie verschillende niveaus: A, AA en AAA.

WCAG 2.1 Niveau A (30 succescriteria)

Dit is de basis van de WCAG. Deze richtlijnen zijn relatief ook het meest eenvoudig te behalen. Aanpassingen op dit niveau hebben vaak minimale impact op de structuur of vormgeving van de website.

WCAG 2.1 Niveau AA (20 succescriteria)

Dit is het tweede niveau van de WCAG. Aan dit niveau is minder eenvoudig te voldoen en het zijn vaak ook verscherpingen op basis van niveau A. Zo is het in niveau A bijvoorbeeld voldoende om bij een video een transcript of een audiodescriptie aan te bieden, maar is niveau AA alleen haalbaar met een audiodescriptie.

WCAG 2.1 Niveau AAA (28 succescriteria)

Dit is het lastigste niveau van de WCAG en is tot op heden nog niet verplicht. Het is nog moeilijker om aan dit niveau te voldoen, het merendeel van de websites voldoen hier dan ook niet aan. Een eis hiervoor in ons eerder genoemde voorbeeld is dat mensen met een functiebeperking exact dezelfde informatie uit een video moeten kunnen halen als iedere gebruiker.

Voldoe je aan niveau A en AA , dan voldoe je vanaf juni 2025 aan de dan geldende WCAG 2.1. Niveau AAA is vooralsnog niet verplicht en is eerlijkheidshalve ook erg streng.

Voor wie wordt de WCAG verplicht?

De wetgeving gaat per 28 juni 2025 in voor alle websites en platforms. Momenteel moet de Nederlandse overheid zich hier al aan houden op staats-, regionaal en lokaal niveau. Ook publiekrechtelijke instellingen moeten zich vandaag de dag al aan deze internationale richtlijnen houden. Oorspronkelijk was het in 2022 al het idee om deze regelgeving wettelijk verplicht te maken, maar in Nederland heeft de overheid besloten om in juni 2025 de ingang te laten plaatsvinden.

Handhaving van de WCAG en consequenties

Per 28 juni 2025 kunnen alle bedrijven die niet voldoen aan de WCAG-regels een boete ontvangen van de Nederlandse overheid. Op dit moment is het echter nog niet duidelijk hoe streng de handhaving hierop gaat zijn en wat de hoogte van eventuele boetes gaat zijn.

Wat betekent dit voor jou?

Alle nieuwe websites die vanaf juni 2025 gepubliceerd worden, moeten voldoen aan de WCAG-regelgeving. Van grote corporate websites en overheidsinstanties tot E-commerce bedrijven en webshops, iedereen zal zijn of haar website zo toegankelijk mogelijk voor alle Europeanen moeten maken. Er is nog geen uitsluitsel gegeven in hoeverre bestaande websites wijzigingen door moeten gaan voeren. Naar alle waarschijnlijkheid zal deze vraag beantwoord worden in 2025 en de daaropvolgende jaren.

Wij helpen jou WCAG-proof worden

Wil jij een nieuwe website toegankelijk maken voor zoveel mogelijk mensen? Daar helpen we jou graag bij! In onze huidige werkwijze zitten namelijk al ontzettend veel elementen die ook terugkomen in de WCAG-regelgeving die per 2025 ingaat. Weet jij niet zeker of jouw huidige website wel gebruiksvriendelijk genoeg is? Wij kijken graag met je mee!

Peter-profielfoto

Samenwerken begint met menselijk contact

Sparren over hoe we jouw organisatie elke keer verder kunnen helpen?

Buro 3 is nu drie ⴾ digitaal

Lees hier alles over onze nieuwe merkpositionering en evolutie!