Al 8 jaar bij de snelst groeiende bedrijven 🦌

Wat is social media

In dit blogartikel duiken we in de wereld van online marketing en de toevoeging van social media. Maar wat is social media eigenlijk? Social media zijn platformen zoals websites en apps waarmee mensen informatie kunnen delen en met elkaar kunnen communiceren. Dit omvat het plaatsen van foto’s, korte filmpjes en berichten. Voorbeelden van social media platformen zijn Facebook, Instagram, LinkedIn en Whatsapp. Mensen gebruiken social media om in contact te blijven met vrienden, nieuws te volgen en interesses te delen.

Bedrijven kunnen social media inzetten om hun merk of product te promoten. Doormiddel van social media kun je direct en persoonlijk met je doelgroep in contact blijven, feedback verzamelen en naamsbekendheid vergroten. Omdat het zo populair is, kunnen bedrijven veel volgers opbouwen en zo een enorm groot bereik creëren. Hier niet mee bezig zijn is dus een gemiste kans om een groter bereik te genereren.

Waarom social media zakelijk inzetten

1.Social media is het marketinginstrument bij uitstek

Social media kanalen bieden bedrijven een ongekend krachtig marketinginstrument om zich te verbinden met (potentiële) klanten, wat verder gaat dan vertellen hoe goed je product of dienst wel niet is. De functie van social media voor bedrijven verschilt per organisatie. Echter kan het voor iedere bedrijfspagina nuttig zijn.

Reputatiemanagement en interactie

Je kunt er niet meer omheen: social media is volledig geïntegreerd in onze maatschappij. Hierdoor kun je je als bedrijf niet meer verschuilen. Klanten zijn mondiger dan ooit en hebben een niet te onderschatten invloed op de reputatie en daarmee het succes van je bedrijf. Je zorgvuldig opgebouwde bedrijfsreputatie kan binnen no-time de afgrond in glijden, lees: United Airlines.

Mocht je met je bedrijf niet op social media kanalen actief zijn en het niet monitoren, dan kan het zijn dat je bedrijf als drijfzand onder je schoenen wegzakt zonder dat je hier van weet, bijvoorbeeld door negatieve reacties van klanten. Wanneer je actief op social media bezig bent en deze negatieve reacties bijhoudt kun je er openlijk opvolging aan geven waardoor je er weer voor zorgt dat jouw zorgvuldig opgebouwde bedrijfsreputatie niet beschadigd wordt. Het is vaak zelfs zo dat een negatieve klant die goed geholpen wordt zijn positieve ervaring met het bedrijf vaker deelt met andere dan een klant die direct goed geholpen wordt. (We raden je trouwens aan dit niet expres te doen.)

Waardevolle feedback van klanten

Door het monitoren van je social media kanalen, en die van je concurrenten, krijg je een beter inzicht in de wensen en behoeften van (potentiële) klanten, wat weer als input kan dienen voor de verdere ontwikkeling van je product of dienst.

2. Social media heeft een toegevoegde waarde voor SEO en dus verkeer

De meningen over of Google alle social media kanalen en bijbehorende links (backlinks) meeneemt als Search Engine Optimalisation (SEO) meetpunt in de organische ranking zijn verdeeld. Dit is wel aannemelijk, zeker met het nieuwe Google zoekalgoritme, wat meer gefocust is op zoekwoordintentie, content en specifieke zoekwoorden (long-tail).
Daarnaast ranken de daadwerkelijke social media profielen wel degelijk in de zoekresultaten van Google.

3. De concurrentie maakt ook gebruik van social media

Mocht jouw organisatie nog geen gebruik maken van social media, de kans dat je concurrenten dit wel doen is groot. Nu zeggen we niet dat je alles moet doen wat de concurrentie doet, want wat is het onderscheidende vermogen daarin? Maar dit betekent wel dat zij op dit gebied voorlopen.

Daarom social media inzetten voor bedrijven

Zo zie je dat social media een veel bredere functie heeft dan roepen hoe geweldig je product of dienst is dat je aanbiedt. Het kan ook dienen om een band met je klanten op te bouwen en de klantloyaliteit te verhogen. Daarnaast is het een waardevolle bron van informatie en feedback en vergroot je merkbekendheid en bezoekers bij de juiste inzet ervan. Nog niet overtuigd? Oke, wat dacht je hiervan: “de penetratie van social media is in onze maatschappij gestegen van 70% in 2015 naar maar liefst 95% in 2016”. Dat betekent dat het aantal gebruikers in Nederland ontzettend is toegenomen. Na 2016 is dit redelijk stabiel gebleven op 95%. De leeftijd van gebruikers in Nederland bestaat het meeste uit mensen tussen de 12 en 65 jaar.

Max-profielfoto

Samenwerken begint met menselijk contact

Hulp nodig met social media?

De meest gebruikte social media kanalen

Hieronder is een overzicht van de meeste gebruikte social media kanalen op basis van actieve maandelijkse gebruikers. (Bron: Afix)

social-media-kanalen

Social media in het bedrijfsleven

Social media speelt een steeds belangrijkere rol in het bedrijfsleven. Daarom is het belangrijk dat jij als bedrijf of organisatie een goede bedrijfspagina opricht. Daarbij is het goed dat je let op jouw gekozen strategie voordat je vol enthousiasme berichten gaat plaatsen. Zo kun je ervoor kiezen om per kanaal een andere doelgroep aan te spreken. Bijvoorbeeld op Instagram wil je de jongere doelgroep bereiken en op Facebook kies je voor volwassenen doelgroep. LinkedIn is zeer nuttig voor zakelijke doeleinden in vergelijking to andere social media kanalen.

Je kunt social media in het bedrijfsleven gebruiken om jouw verhaal duidelijk te maken aan de klant. Daarnaast kun je kiezen om jouw product te promoten door de klant te overtuigen over jouw producten.

Waarom social media marketing voor bedrijven gebruiken?

Naast de uitgebreide advertentiemogelijkheden kun je op social media als bedrijf dus ook je eigen verhaal vertellen met een bedrijfsprofiel. Zo versterk je jouw algehele online marketing strategie. De functie van social media voor bedrijven verschilt ontzettend. Voor sommige bedrijven is het een inkomstenbron en voor andere is het niets meer dan een middel om blogs te delen. Dus waarom is social media belangrijk voor je bedrijf? Het biedt jou de kans om laagdrempelig met de klant te communiceren. Welke social media kanalen je moet inzetten verschilt per doelgroep. De juiste doelgroep bepalen kan een moeilijk opgave zijn daarom is het goed om dit in een social media strategie vast te stellen.

Social media strategie uitwerken

Het startpunt van social media succes begint met het identificeren van je doel, zorg er ook voor dat je je doelgroep goed kent en begrijpt wat hen beweegt. Je kunt vervolgens beter bepalen welk social media kanaal je het beste in kan zetten, welk kanaal past bij de strategie van mijn bedrijf en de doelgroep? En past dit kanaal eigenlijk bij het DNA van mijn bedrijf? Hoe kan ik welk kanaal het beste inzetten? Dit zijn allemaal vragen die je jezelf moet stellen alvorens je dieper ingaat op het specifieke social media kanaal waarop je actief wilt en moet zijn.

 

Facebook

Facebook is opgericht door wie kent ‘m niet, Mark Zuckerberg en is gelanceerd in 2004. Tijdens de oprichting was Facebook alleen beperkt tot studenten van Harvard, maar later werd het beschikbaar voor iedereen boven de 13 jaar, zolang je maar een geldig e-mailadres had. Nu jaren verder is Facebook verreweg het grootste sociale netwerk ter wereld geworden.

Het is ook de belangrijkste sociale mediasite voor marketeers geworden, ondanks het afnemende organische bereik in Facebook is Facebook-marketing nog steeds toenemende in 2020 met een aanzienlijk bedrag in digitale advertentie uitgaven. En als het gaat om statistieken van sociale media kanalen, is Facebook de standaard waarmee alle andere netwerken worden vergeleken.

Dat gezegd hebbende, hier zijn enkele van de meest recente Facebook-statistieken:

  • Met ±10 miljoen actieve Nederlands gebruikers is Facebook als social media kanaal enorm groot en de kans dat jouw doelgroep hier deel van uitmaakt idem.
  • Vanaf 2022 meldt Facebook naar schatting 2,96 miljard maandelijkse actieve gebruikers wereldwijd
  • 408 miljoen gebruikers in europa, waarvan 10,1 miljoen gebruikers in Nederland
  • Facebook geeft aan dat het 307 miljoen dagelijkse actieve gebruikers heeft
  • 91% van de gebruikersactiviteit van Facebook is afkomstig van een mobiel apparaat
  • De gemiddelde tijd die een gebruiker elke dag op Facebook doorbrengt is 1 uur en 55 minuten per dag
  • Er worden dagelijks meer dan 360 miljoen foto’s geüpload naar Facebook
  • Ongeveer 29,6% van de Facebook-gebruikers is tussen de 25 en 34 jaar oud

Instagram

Instagram is in 2010 opgericht door Mike Krieger en Kevin Systrom. Het platform was vooral bedoeld om het delen van foto’s en video’s mogelijk te maken, zowel openbaar als privé. Het is sinds 2012 overgenomen door Facebook.

Instagram is bij uitstek het beste geschikt om als bedrijf een kijkje achter de schermen te laten zien. Plaats je op LinkedIn een vacature dan laat je op Instagram zien hoe je bedrijfscultuur eruit ziet voor toekomstige werknemers. Zo speelt elk kanaal zijn eigen rol en komen ze bij elkaar. Instagram gebruikers zijn wel relatief jong. 43%, van de ±5,5 miljoen Nederlandse gebruikers, is tussen de 18 en 29 jaar. Al is dit bij schrijven waarschijnlijk al verouderd door de snelle groei in oudere gebruikers 😉

Bekijk na een decennium enkele fascinerende Instagram-statistieken:

  • Instagram heeft meer dan 2 miljard maandelijkse actieve gebruikers
  • Er zijn nu 500 miljoen dagelijkse Stories
  • Sinds de oprichting zijn er meer dan miljarden foto’s gedeeld
  • Er zijn ongeveer 4,2 miljard likes per dag
  • De meeste Instagram-gebruikers zijn tussen de 18 en 29 jaar oud.

LinkedIn

LinkedIn is een professionele netwerkdienst die werd opgericht in 2002 maar later werd gelanceerd in 2003. Het is officieel het oudste sociale netwerk en hoewel het de oudste is, heeft het in de loop der jaren zeker moeite gehad om het gebruikersbestand te laten groeien. Dit komt vooral door het professionele karakter van het netwerk. Het begon als een plek om simpelweg je cv up-to-date te houden en het veranderde niet echt in een volledig sociaal netwerk totdat Facebook op zijn hoogtepunt was.

Zeker voor B2B bedrijven liggen er kansen, om met advertenties via LinkedIn de juiste personen te benaderen en kwalitatieve leads binnen te halen. In tegenstelling tot bijvoorbeeld Instagram, zijn actieve gebruikers op LinkedIn relatief oud. Van de ±4,5 miljoen Nederlandse gebruikers is 79%, 35 jaar of ouder.

Sinds de lancering zijn er een paar belangrijke gebruikersstatistieken:

  • LinkedIn heeft meer dan 930 miljoen geregistreerde gebruikers, waarvan 5,5 in Nederland.
  • Naar schatting heeft LinkedIn ongeveer 303 miljoen maandelijks actieve gebruikers
  • Er zijn meer dan 67 miljoen bedrijfspagina’s
  • De gemiddelde bezoekduur is ongeveer 17 minuten per maand
  • Van alle gebruikers is 56% man en 44% vrouw

YouTube

YouTube is een van de oudste social netwerken en is opgericht in 2005 door Steve Chen, Chad Hurley en Jawed Karim (voormalige PayPal-medewerkers). Het wordt beschouwd als de op twee na populairste website ter wereld. Jaren na oprichting zijn dit de verbluffende YouTube-statistieken:

  • YouTube heeft in meer dan 2,7 miljard maandelijkse actieve gebruikers
  • De hoeveelheid content die elke minuut wordt geüpload naar YouTube is toegenomen tot 500 uur per minuut
  • de gemiddelde tijd die gebruikers dagelijks op YouTube doorbrengen is 11 minuten en 24 seconden.
  • Er zijn elke dag meer dan 7 miljard videoweergaven
  • Daarnaast wordt YouTube, afhankelijk van de doelgroep, steeds meer als soort van zoekmachine gebruikt om informatie te achterhalen.

WhatsApp

WhatsApp is een instant messaging-applicatie voor smartphones. Het werd in 2009 opgericht door Jan Koum en Brian Acton en later gekocht aan Facebook in 2014. Hoewel sommigen het misschien ten onrechte weglaten uit statistieken-studies over sociale media, is het absoluut een van de titanen onder sociale netwerken.

In de jaren sinds de oprichting heeft het de volgende statistieken behaald:

  • WhatsApp heeft naar schatting ongeveer 2 miljard maandelijkse actieve gebruikers
  • Het dagelijkse verzendvolume van WhatsApp-berichten is gestegen tot meer dan 100 miljard berichten
  • In 2023 had WhatsApp ongeveer 2,78 miljard unieke actieve gebruikers wereldwijd en gemiddeld spenderen gebruikers ongeveer 38 minuten per dag op de app
  • Whatsapp genereert bijna al haar inkomsten uit Whatsapp for Business met een inkomst van $906 miljoen

Voor bedrijven liggen er vooral mogelijkheden in laagdrempelig klantcontact via WhatsApp. Interactie ligt hier doorgaan een stuk hoger dan via andere chat-achtige mogelijkheden en het voelt zeer natuurlijk aan.

Social selling hype of toekomst?

Gebruik social media voor social selling. Social selling is zoals Mozes en de berg, laat deze naar je toe komen. Je profileert jezelf, en dat ben je, als expert. Een soort van personal branding waarbij je kennis deelt via social mediakanalen (uiteraard de kanalen waar je doelgroep aanwezig is). Het doel is interactie, waarde creëren, kennis delen, nieuwsgierigheid aanwakkeren, oftewel zaadjes planten. Als expert ben je namelijk een bron van waardevolle informatie die je kunt kunt delen. Bijvoorbeeld in de vorm van tips, blog artikelen, webinars, whitepapers etc. Deze zaadjes zullen op termijn her en der uitgroeien tot klanten die naar jou toe komen in plaats van dat je zelf op zoek gaat.

Social media trends van 2024

  • Social media als zoekmachine voor jongeren: Jongeren gebruiken social media steeds vaker als zoekmachine. Vooral op platformen als Youtube en Pinterest in plaats van traditionele zoekmachines zoals Google. Daarom is het goed om dit mee te nemen bij de keuze van jouw social media strategie.
  • Shorts video’s blijven dominant: Korte video’s op Instagram, Tiktok en Youtube blijven enorm populair. Deze trend zet zich voort vanwege de wensen van de gebruiker om steeds sneller informatie te vergaren en nog sneller content te consumeren.
  • Eerlijke content: Gebruikers waarderen transparantie. Er is een verschuiving zichtbaar naar content die echt en ongefilterd is, zoals de trends died oor apps als BeReal en TikTok worden versterkt.
  • Snelle sociale verkoop: De mogelijkheden om direct via sociale media te winkelen neemt toe. Doordat platformen functies toevoegen maakt dit het mogelijk om als bedrijf producten direct aan te bieden.
  • Interactie en engagement: Met de veranderende regelgeving rond privacy en adverteren wordt het steeds moeilijker om je tot een specifieke doelgroep te richten. De nadruk ligt daarom steeds meer op het generen van interactie met je gebruikers.
  • Personalisatie: In de online marketing wereld is personalisatie erg belangrijk. Doormiddel van slimme technieken is dit ook steeds meer mogelijk binnen social media.
  • Content moet korter: De gemiddelde aandachtsspanne op social media is kort en wordt als maar korter. Dit is ook terug te zien in de vraag naar korte video’s (shorts). Let daarom ook op je berichten die je plaats. Zorg ervoor dat dit geen ontzetten lange teksten zijn, maar zorg ervoor dat mensen over gaan tot actie.

Social media bedrijf

Al gestart met social media of wil je starten met social media voor jouw bedrijf, maar weet je eigenlijk nog niet helemaal hoe je dit moet aanpakken? Als online marketing bureau kunnen wij jou daar bij ondersteunen. Het belang van social media voor bedrijven is inmiddels hopelijk duidelijk geworden en met onze kennis kunnen wij jou inzichten bieden in de nieuwste trends en samen een goede basis creëren voor jou social media profiel.

Social media zakelijk inzetten? Volg onze cursus

Zelf aan de slag met social media marketing? Naast dat wij graag meedenken en helpen bij het opzetten van een social media strategie bieden wij ook een 8 weekse social media cursus aan, dit is een cursus social media voor zakelijk doelen en je krijgt inzichten in de nieuwste trends van social media voor bedrijven.

Max-profielfoto

Samenwerken begint met menselijk contact

Sparren over hoe we jouw organisatie elke keer verder kunnen helpen?

Buro 3 is nu drie ⴾ digitaal

Lees hier alles over onze nieuwe merkpositionering en evolutie!