Al 9 jaar bij de snelst groeiende bedrijven 🦌

Hoe SEO de klantervaring kan verbeteren

Laten we beginnen bij de terminologie. Wat is SEO? Zoekmachineoptimalisatie, of SEO, wordt gevormd door een reeks processen die gericht zijn op het vergroten van het aantal bezoekers naar je website. Dit omvat een zoekwoordenonderzoek en het gebruik van de gevonden zoekwoorden in content, linkbuilding, technische factoren, lokale SEO en meer. SEO verbetert niet alleen je posities in de zoekresultaten. Het kan ook de klantervaring verbeteren door een website te optimaliseren naar de verwachtingen van haar gebruikers en zoekmachines. Zo helpt dit in zijn totaliteit ook bij aan het complete verhaal rondom SEO copywriting.

In dit blog laten we je verschillende mogelijkheden zien, waarbij je zoekmachineoptimalisatie gebruikt om jouw klantervaring te verbeteren.

Verbeter de laadsnelheid voor een positieve gebruikerservaring

De laadsnelheid van een website draagt niet alleen bij aan een positieve gebruikerservaring, maar is ook een belangrijke ranking factor voor Google. Het snel en responsief maken van je website zou om die reden standaard een van je topprioriteiten moeten zijn. Gebruikers willen niet tien seconden moeten wachten tot een website geladen is, omdat er altijd een snellere pagina is. Mogelijk is dat die van een van je concurrenten.

Dit is wat je kunt doen:

  • Gebruik PageSpeed Insights.
    De Google Dev-service PageSpeed Insights laat je zien hoe goed een pagina presteert volgens de Core Web Vitals, inclusief de laadsnelheid van je website.
  • Optimaliseer voor zowel desktop als mobiel.
    Alle SEO is tegenwoordig mobiele SEO. Ongeveer 59% van het wereldwijde websiteverkeer is afkomstig van mobiele apparaten, waarbij tablets niet zijn meegerekend. Optimaliseer de websitesnelheid dus niet alleen voor een computer, maar ook voor mobiele apparaten.
  • Kies voor een responsive design.
    Een responsive design past zich automatisch aan het door de bezoeker gebruikte apparaat aan en laadt vervolgens alle media en tekst. Het is een praktische aanpak voor het personaliseren en optimaliseren van de klantervaring.

Om je website aantrekkelijk te maken voor bezoekers, is het belangrijk om aan de gebruikerservaring te werken en deze vervolgens ook te onderhouden. Cruciaal onderdeel daarbij is de gezondheid van de website. Controleer de website regelmatig op pagina’s met problemen, detecteer en verwijder onnodige redirects (omleidingen), optimaliseer afbeeldingen en scripts en gebruik caching voor hogere laadsnelheden.

Voer regelmatig een audit uit op je website om te zien of je inspanningen resultaat opleveren. Daarbij helpt een audit om meer gedetailleerde informatie te krijgen over potentiële problemen op je pagina’s. Verbroken links, snelheidsproblemen, etc. kunnen je succes negatief beïnvloeden.

Maak gebruik van de technische SEO audit van SE Ranking om erachter te komen of er problemen zijn met je website. Ook geeft de tool een beeld van het effect van de al gedane inspanningen rond de gebruikerservaring. Naast de laadsnelheid en Сore Web Vitals controleert de tool redirects (omleidingen), afbeeldingen, gebruiksvriendelijkheid, interne en externe links, metatags en scripts die moeten worden geoptimaliseerd, enzovoorts.

Licht recensies uit om het klantvertrouwen te verbeteren

Klantbeoordelingen spelen een cruciale rol rond het vergroten van sociaal bewijs. Mensen kopen niet langer blindelings bij bedrijven, zoals dat vroeger wel het geval was. Zij doen steeds meer onderzoek naar het voor hen juiste merk. Het lezen van klantrecensies is hierbij essentieel.

  • Bouw aan off-site SEO.
    Off-site SEO is net zo belangrijk. Verzamel beoordelingen van externe, relevante platforms om sociaal bewijs te verspreiden. Het is daarnaast slim om backlinks vanaf relevante bronnen te genereren door gastposts te schrijven, infographics te delen, niet-gelinkte vermeldingen te claimen, enzovoorts. Deze aanpak zal je helpen meer verkeer uit verwijzingen te genereren dat, althans gedeeltelijk, tot jouw doelgroep behoort.
  • Licht commentaar uit op landingspages.
    Voorzie de belangrijkste landingspagina’s van klantrecensies om een goede eerste indruk van je bedrijf achter te laten. Optimaliseer de klantervaring zodanig, dat consumenten niet zelf naar testimonials hoeven te zoeken. Deze fraaie toevoeging aan je pagina’s zal je daarbij helpen hoger te scoren in de zoekresultaten.
  • Reageer op recensies.
    Naast het tonen van klantrecensies om sociaal bewijs op te bouwen, kun je hierop reageren. Dat is vooral interessant als het gaat om recensies van ontevreden klanten. Het is bijna onmogelijk om iedere consument een perfecte service te garanderen. Soms raakt men gefrustreerd, waarbij de stemming en gebeurtenissen van de dag beïnvloeden hoe men zaken ervaart, inclusief de pogingen van bedrijven om hen een plezier te doen.
    Reageer op recensies en probeer problemen op deze manier op te lossen. Hiermee laat je zien dat je om de klant geeft en kun je bestaande consumenten behouden.
  • Gebruik digitale tools.
    Het beheren van alle feedback op één platform maakt het leven makkelijker voor je. Digitale tools verzamelen en analyseren deze feedback en zetten het om in professionele, bruikbare inzichten. Hierdoor krijg je zicht op het bredere beeld van de klanttevredenheid en -ervaring en kun je doelgericht aan de slag met verbeteringen op de plekken waar je hiaten ziet, inclusief de ervaringen met je klantenservice. Communicatie is de drijvende kracht in elke relatie, ook in die met je klanten.

Bepaal de zoekintentie van bezoekers om aan de behoeften van de klant te voldoen

Het combineren van de pijnpunten van klanten met hun zoekintentie biedt je de perfecte combinatie als input voor je content. Je voorziet gebruikers op deze manier van de informatie die ze zoeken, precies op het moment wanneer ze die voorgeschoteld willen krijgen. Bovendien zal het vaststellen van de zoekintentie je helpen de klantervaring te personaliseren. Dit maakt jouw bedrijf een aantrekkelijke partij om een product bij af te nemen voor de klant. Een website die de antwoorden heeft op de belangrijke vragen in de niche is immers een bezoek waard voor de consument.

Onderzoek eerst de zoekintentie bij zoekwoorden

De zoekintentie is normaliter gebaseerd op het zoekwoord. Veel voorkomende zoekintenties zijn: informatief, commercieel, navigatie en transactioneel. De gebruiksintentie speelt een grote rol in de klantervaring. Als de pagina overeenkomt met de specifieke zoekopdracht, zal de gebruiker er eerder op klikken, de benodigde informatie vinden en daarmee langer op de website blijven. Als een pagina niet past bij de zoekintentie, zal Google deze niet hoog ranken, omdat deze niet relevant genoeg is.

Stem de zoekintentie af op je buyer journey, waarbij je al snel ontdekt wat de juiste CTA’s zijn. Bij een informatieve zoekintentie help je de bezoekers die iets proberen te vinden (bijvoorbeeld ‘schoonheidssalon’). Vervolgens komt de navigatie-intentie, waarbij je de gebruiker van de gevraagde basisinformatie voorziet en deze helpt meer over een bepaald onderwerp te weten te komen (bijvoorbeeld ‘schoonheidssalon recensies’). Daarna volgt de transactionele intentie, waarbij de gebruiker een specifieke actie wil voltooien (bijvoorbeeld ‘een afspraak maken bij een nagelsalon’). Ten slotte is er sprake van de commerciële intentie, op het moment dat de gebruiker meer wil weten voordat deze een aankoop doet (bijvoorbeeld ‘beste schoonheidssalons bij mij in de buurt’).

Begin vervolgens met het optimaliseren van content voor long-tail zoekwoorden

Om de klantervaring te maximaliseren, is het zaak jouw doelgroep te bereiken met specifieke sleutelzinnen. Het zijn de long-tail zoekwoorden. Long-tail zoekwoorden gebruiken modifiers om de zoekintentie te verfijnen. Ga hierbij verder dan een regulier zoekwoordenonderzoek op basis van cijfers. Besteed aandacht aan de semantiek, intentie en pijnpunten om mensen exact die antwoorden te kunnen geven, die ze zoeken.

Creëer een contentstrategie om op dezelfde manier te denken als de consument

Mensen voelen zich betrokken bij merken die op dezelfde manier denken als zij. Sterker nog, de meeste consumenten willen dat merken zich met hen verbinden. Om dit te bereiken, is het zaak de meest relevante zoekwoorden voor jouw niche te onderzoeken en een contentstrategie te creëren die de vragen van jouw TA (doelgroep) beantwoordt. Zo verbeter je de SEO-klantervaring. Content marketing speelt een grote rol bij het bereiken van potentiële klanten.

Voordat je een content marketingstrategie uitwerkt, definieer je de doelgroep voor jouw content, verdeel je deze in segmenten op basis van hun interesses en selecteer je de verschillende soorten content die hen het meest aanspreekt. Elke klant verschilt van anderen, dus je kunt niet simpelweg één soort content produceren en hopen dat het iedereen interesseert.

Houd rekening met de verschillende soorten klanten binnen de doelgroep van je merk en diversifieer je content. Beperk jezelf niet tot reguliere informatieve blogposts. Zorg ervoor dat je bezoekers alles biedt waar ze naar verlangen, nichegewijs op je website en via andere kanalen. Voeg video’s toe met tutorials en Q&A-sessies, schrijf casestudy’s om mensen aan te moedigen bij jou te kopen, voer onderzoeken uit, publiceer statistieken, visualiseer data in diagrammen en grafieken, maak fraaie infographics, enzovoorts.

Voer daarnaast eens een onderzoek uit naar je concurrenten, omdat zij mogelijk al een goed presterende contentstrategie hebben. Het helpt je te ontdekken wat jij momenteel mogelijk misloopt, het helpt om hiaten te vinden en om sterke en zwakke punten te definiëren. Dit kan van alles zijn, van een interessant zoekwoord dat je tot dusver hebt gemist, tot een nieuw soort trendy content binnen jouw branche. We raden je sterk af om de strategie van een concurrent te kopiëren. Dat het bij hen heeft gewerkt, biedt geen garantie dat jij dezelfde resultaten zal bereiken. Bovendien moet je jouw eigen, unieke aanpak hebben om ervoor te zorgen dat gebruikers jouw content van dat van anderen kunnen onderscheiden. Het maakt jou tot een waardevolle speler.

Op deze wijze krijg je inzicht in hetgeen jouw publiek geïnteresseerd is, zodat je de doelgroep kunt overtuigen met diverse soorten content. Content die al hun niche specifieke behoeften dekt, van statistieken tot pure entertainment.

Hoe de klantervaring verbeteren?

Gebruik SEO best practices om het voor je doelgroep aantrekkelijker te maken naar jouw website te komen. Plaats klantrecensies om sociaal bewijs op te bouwen, optimaliseer je content en controleer de kwaliteit hiervan, voer regelmatig website audits uit en wees consistent in de toon en informatie om een allesomvattende ervaring te creëren.

Klanten zijn tegenwoordig kieskeuriger geworden, het maakt dat de norm hoger ligt dan tien jaar geleden. Gelukkig kunnen digitale tools en aanbevelingen van professionals je helpen vrij snel een eventuele achterstand in te halen.

Start dus met slimme interne vermeldingen, een zoekwoorden- en zoekintentie onderzoek, content marketing, enzovoorts. Verzamel feedback en analyseer deze om te zien in welke mate klanten tevreden zijn met jouw website, producten en diensten. Gebruik deze feedback samen met een concurrentieonderzoek om beter te worden en de concurrentie te verslaan.

De norm komt jaarlijks hoger te liggen, maar er zijn ook meer groeimogelijkheden!