Eerst wat onderzoek
Bij de ontwikkeling van een nieuwe website is het belangrijk om een digitale uitstraling neer te zetten die aansluit op de identiteit van het merk. Je website is namelijk het uithangbord van je bedrijf. Maar, wie is Happje eigenlijk? Dat hebben we eerst onderzocht door te kijken naar de directe concurrentie, te onderzoeken hoe klanten het merk zien en hoe medewerkers tegen het merk aankijken.
We doen onderzoek om een duidelijk beeld te krijgen van hoe het bedrijf is en hoe het gezien wordt. Het is namelijk essentieel dat je merkpositionering dicht bij jezelf blijft. Want je anders voordoen dan je bent is simpelweg niet lang vol te houden. Bovendien prikken klanten daar uiteindelijk doorheen. Het neerzetten van een sterk merk is iets wat je voor de lange termijn doet. Een consistent en geloofwaardig merkverhaal met consistente uitingen zijn cruciaal voor een effectieve en impactvolle merkpositionering.
Happje staat voor veilig en gezond
Het product dat Happje verkoopt, een app met recepten voor babyhapjes, is op zichzelf al uniek. Op dat gebied is er dus nog weinig concurrentie. De grootste concurrentie komt van het alternatief: babyhapjes uit een potje. Hier komt het interessantste gedeelte: Happje overtreft de concurrentie door te focussen op gezondheid en veiligheid. Zelfgemaakte hapjes behouden alle vitaminen en mineralen, en met de ondersteuning van een gecertificeerd kinderdiëtiste zorgen ze voor 100% veilige en gezonde voeding voor baby’s.
Uit een laddering onderzoek komen “gezondheid en veiligheid” naar voren als belangrijke eindwaarden voor het merk Happje. Een onderzoek onder de klantenkring van Happje heeft daarnaast bevestigd dat zij ‘gezondheid’ een belangrijke drijfveer vonden bij het kiezen voor de app van Happje. Met deze bevestiging worden “gezondheid en veiligheid” belangrijke merkwaarden voor Happje.
Positioneren kun je leren
Met deze merkwaarden in gedachten is een visie opgesteld die de basis vormt van de positionering en identiteit van Happje. Dit zie je terug in alle uitingen van het merk, door de nadruk te leggen op de competentie en bekwaamheid van Happje. De app is namelijk niet alleen erg makkelijk, maar ook serieus gezond en goed voor jouw kleintje.
Merkidentiteit en persoonlijkheid
Zeker net zo belangrijk als de positionering is wat je ermee doet. Hoe laat je aan de wereld zien waar je voor staat? Je wilt mensen die je merk zien een bepaald gevoel meegeven en zorgen dat ze zich kunnen identificeren met je merk. Dit doe je door wat persoonlijke trekjes aan je merk toe te voegen. Zo geef je jouw merk als het ware een menselijk gezicht.
Een leuke studie die dit duidelijk en concreet samenvat is die van Aaker (1997), waarin uitgelegd wordt dat er 5 verschillende merkpersoonlijkheden zijn die toepasbaar zijn op alle merken:
Happje is er voor jonge ouders, die het beste willen voor hun kindje. Dat zou je snel onder de merkpersoonlijkheid oprechtheid plaatsen. Maar in ons onderzoek kwam naar voren dat Happje juist onderscheidend is op basis van hun autoriteit en expertise. Zij hebben kwalitatief goede recepten, waarbij ze écht kijken naar veiligheid en gezondheid. Dat is hetgene wat ze uniek maakt en daar moet je dan ook op focussen. Daarom hebben wij in het ontwerp, en vooral in het taalgebruik, ook de serieuze en bekwame kant van Happje laten zien.
Hoe ziet dat er dan uit?
Uit het onderzoek komt een duidelijke visie en positionering van het merk Happje naar voren. Dat biedt een mooie leidraad voor het ontwerp van de website.
Samenwerken begint met menselijk contact