Al 9 jaar bij de snelst groeiende bedrijven 🦌

De definitie van influencer marketing 📚

Influencer marketing is een soort marketing waarbij een bedrijf een samenwerking aangaat met invloedrijke mensen om hun product of dienst te promoten. Deze samenwerkingen kunnen verschillende vormen aannemen. Bedrijven kunnen gesponsorde content laten plaatsen op social media, gratis producten opsturen, of een bekend persoon een rol in hun advertentie laten spelen.

Wat zijn influencers?

Influencers zijn personen die aanzienlijke invloed hebben op de meningen, het gedrag en de aankoopbeslissingen van hun volgers. Iedere influencer is bekend in hun eigen niche, waardoor volgers vaak dezelfde interesses hebben. Hierdoor hebben volgers vaak een hechte band met de influencer en vertrouwen ze hem/haar ook. Deze sterke band maakt influencers een waardevolle partner voor bedrijven om hun producten te promoten. Hierdoor stijgt influencer marketing al een tijd in populariteit.

Nano-influencers

  • Nano-influencers hebben een relatief kleine groep volgers van niet meer dan 5000 volgers.
  • Nano-influencers leggen wel de focus op een specifieke niche. Dit zorgt ervoor dat ze niet een heel groot publiek trekken, maar de mensen die hen volgen zijn wel erg geïnteresseerd.
  • Nano-influencers komen betrouwbaar en authentiek over en kosten vaak niet veel vanwege het kleine bereik dat ze bieden.
  • Gemiddeld kost een post van een nano-influencer ongeveer 100 euro.
  • Deze groep influencers zijn dus ideaal voor bedrijven die focussen op een specifieke niche en die een klein budget hebben. Dit kan bijvoorbeeld iemand zijn die in een bepaald dorp een bekend gezicht is en veel bezig is met social media.

Micro-influencers

  • Micro-influencers hebben veel gemeen met nano-influencers, maar zijn net een stapje groter. Ze hebben vaak tussen de vijf- en vijftig duizend volgers en dus een groter publiek dan nano-influencers.
  • Een post bij een micro-influencer kost gemiddeld ongeveer 250 euro.
  • Is het doel van je influencer marketing campagne om je bereik te vergroten, dan is dit een minder goede optie. Dit kan bijvoorbeeld iemand zijn die alles weet over een bepaalde game en daar veel content over maakt, ook al is die specifieke game niet zo populair.
  • Vaak is een micro-influencer lokaal erg bekend of weten ze alles van een specifieke niche. Zo kunnen micro-influencers je vaak alles vertellen over een specifiek onderwerp, zoals een specifieke tv-serie, game, franchise of stad. Hierdoor bereik je dus een zeer specifieke doelgroep, wat voor bedrijven zeer waardevol kan zijn.

Meso-influencers

  • Meso-influencers hebben tussen de vijftig- en honderdduizend volgers en zijn minder persoonlijk met hun volgers dan nano- en micro-influencers.
  • Toch is een meso-influencer niet zo groot dat die als onpersoonlijk of onbereikbaar wordt gezien.
  • Een post van een meso-influencer kost gemiddeld ongeveer 550 euro.
  • Mensen kunnen zich nog steeds goed in dit soort influencers terugzien en daarom hebben ze nog een redelijk hoge engagement en authenticiteit.
  • Meso-influencers zijn een goede middenweg wanneer je wilt dat je de juiste mensen bereikt, zonder te veel te betalen. Een meso-influencer kan bijvoorbeeld iemand zijn die kookvideo’s maakt. Dit is een onderwerp waar veel mensen naar kijken en waar dus veel volgers te behalen zijn.

Macro-influencers

  • De grootste soort influencers zijn macro-influencers en mega-influencers. Macro-influencers hebben tussen de honderdduizend en een miljoen volgers.
  • Je wordt als influencer alleen zo groot als je verstand hebt van je niche en goede kwaliteit content maakt. Daarom halen bedrijven die in zee gaan met een macro-influencer zowel kwaliteit als een groot bereik in huis.
  • Dit is ideaal voor wanneer je een groot bedrijf hebt, maar niet groot bent op je eigen social media. Je kan er dan voor kiezen om je social media te laten ondersteunen door influencers, maar dit brengt ook veel kosten met zich mee.
  • Een post van een macro-influencer kost je al gauw een paar duizend euro. Dat is dus niet voor iedere onderneming weggelegd.
  • Voorbeelden van macro-influencers zijn Joel Beukers (506k volgers op Instagram) en Nienke Plas (603k volgers op Instagram).

Mega-influencers

  • Mega-influencers zijn alle influencers met meer dan een miljoen volgers.
  • Dit zijn nationaal en internationaal bekende personen met miljoenen volgers die ook regelmatig te zien zijn op traditionele media.
  • Deze influencers zijn dan ook voor veel bedrijven onbetaalbaar om een samenwerking mee aan te gaan.
  • Mega-influencers bieden een enorm hoog bereik, maar weinig engagement.
  • Omdat deze influencers zo groot zijn, kunnen ze onmogelijk reageren op alle berichten en reacties die ze krijgen. Hierdoor gaan in verhouding minder mensen een interactie aan met de content. Is het doel van je influencer marketing dus om je engagement te vergroten, dan is dit een minder goede optie.
  • Bij mega-influencers kun je denken aan personen als Joost Klein (1,6 miljoen volgers op Instagram), Martin Garrix (15,5 miljoen volgers op Instagram) of zelfs Kim Kardashian (363 miljoen volgers op Instagram).

Verhoogde naamsbekendheid en zichtbaarheid

Influencer marketing is een zeer gemakkelijke en effectieve manier om je naamsbekendheid en zichtbaarheid te verhogen. Consumenten zitten veel op social media en berichten van influencers worden dan ook veel bekeken. Zo kun je gemakkelijk het bereik van je campagne vergroten en je boodschap effectief overbrengen op je potentiële klanten.

Verbeterde geloofwaardigheid en vertrouwen

Consumenten vertrouwen meer op influencers dan dat ze vertrouwen op een standaard reclame campagne. Maar waarom dan? Merkpersoonlijkheid en een uitgesproken identiteit is erg belangrijk voor een merk. Op die manier bouw je een sterke band op met je klanten. Een merk zal alleen nooit zo persoonlijk voelen als een echt persoon, maar influencers wel. Daarom hebben influencers een sterke band met hun volgers en worden ze gezien als oprecht en betrouwbaar. Door een associatie te leggen tussen jouw merk en een influencer, kun je dus geloofwaardigheid en vertrouwen creëren.

Hogere betrokkenheid en conversies

Consumenten hebben ook een hogere betrokkenheid bij influencers dan bij een advertentie. Mensen zijn actief bezig met het vermijden van reclames, maar hun favoriete influencer die praat over een product of dienst voelt niet als marketing. Dat maakt influencer marketing zo effectief.

Hoe zet je influencer marketing op een effectieve manier in? 🎯

Influencer marketing kan enorm waardevol zijn voor bedrijven. Influencers hebben hun eigen online gemeenschap en hebben een heel persoonlijke band met haar volgers. Dat zorgt ervoor dat promoties authentiek overkomen. Maar wanneer werkt influencer marketing wel en wanneer niet? Of je influencer marketing campagne effectief is hangt van verschillende dingen af.

De juiste influencer kiezen

Het belangrijkste onderdeel van een influencer marketing strategie is het kiezen van geschikte influencers. Bij het zoeken naar de juiste influencers zijn een aantal dingen belangrijk. Zo is het aantal volgers belangrijk voor de betrokkenheid van de doelgroep, maar het belangrijkste is dat de influencer een goede match is. Bij het promoten van jouw product is het belangrijk dat je er een influencer aan koppelt die dezelfde associaties oproept als jouw merk. Gilette gebruikt bijvoorbeeld vaak bekende sporters in zijn reclames, zoals Neymar Jr. en Roger Federer. Dit stemt goed af met het echte ‘mannenmerk’ dat Gilette is. Een ander goed voorbeeld is Nespresso, dat een gevoel van luxe en verfijning wil uitstralen. George Clooney is dan een perfecte match

Een consument heeft een bepaalde houding ten opzichte van jouw product en ten opzichte van de influencer. wanneer een van deze twee negatief is, zal het de ander ook negatief beïnvloeden. Wanneer iemand bijvoorbeeld fan is van jouw merk, maar de influencer waarmee je samenwerkt niet leuk vindt, dan heeft dit een negatief effect op de consument zijn houding ten opzichte van jouw merk. Andersom werkt dit hetzelfde.

Daarnaast kan je product wel of niet gerelateerd zijn aan de influencer. Wanneer mensen gesponsorde content zien die te veel afwijkt van de content die ze normaal gesproken zien bij de influencer, vinden ze dit raar. Ook kan een influencer niet gerelateerd zijn doordat die heel andere associaties oproept bij de consument dan het merk. Uit onderzoek blijkt dat als je merk en de influencer niet gerelateerd zijn aan elkaar, dat dit dan een negatief effect heeft op de houding van de consument ten opzichte van je merk én de influencer. Het is dus voor beide partijen van belang dat het een goede match is. In de afbeelding hieronder is het visueel uitgewerkt.

Zelf aan de slag met influencer marketing?

Ben je na het lezen van dit blog ook enthousiast om aan de slag te gaan met influencer marketing? Je merk promoten door middel van influencer marketing kan een erg goede keuze zijn. Maar wie zijn de juiste influencers voor jou en via welke kanalen wil je zichtbaar zijn? Ons team van marketeers helpt je graag bij het opzetten van jouw influencer marketing plan.

Peter-specialist-profielfoto-2025

Samenwerken begint met menselijk contact

Sparren over hoe we jouw organisatie elke keer verder kunnen helpen?