Wat is een visie voor een bedrijf? 📚
De visie van een bedrijf staat aan de basis van iedere bedrijfsbeslissing die gemaakt wordt. Het is een soort ‘ultiem doel’ waar je altijd naartoe aan het werken bent. Dit geeft richting aan al je acties en uitingen en zorgt ervoor dat je op een bepaalde manier handelt en communiceert, die in lijn is met je merkverhaal.
Visie betekenis
Een visie is het ideale toekomstbeeld waar jij met je bedrijf of organisatie aan bij wilt dragen. Het omschrijft eigenlijk het bestaansrecht van je merk. Dat wil dus niet zeggen dat het per se een haalbaar doel moet zijn. Logisch ook, want wat moet je nog doen als je je visie hebt gehaald? 🤷
Een goede visie is geformuleerd als één zin, zonder onnodige woorden. Het moet allesomvattend zijn, maar toch kort en bondig. Op die manier ontloop je het gevaar dat je dingen te concreet benoemt, wat je op den duur kan gaan limiteren in wat je met je bedrijf kan doen onder die visie.
De inhoud van je visie moet je onderscheidend vermogen duidelijk maken en met welk doel je dit onderscheidend vermogen inzet.
Verschil visie en missie ⚖️
Een missie is in essentie wat je iedere dag doet om je visie te behalen. Hoewel het dus veel met elkaar te maken heeft, is de visie het logische gevolg van je missie. Met je visie kijk je naar de toekomst en beschrijf je wat je uiteindelijk hoopt te bereiken, of in ieder geval naar toe te werken. De missie daarentegen beschrijft hoe je van plan bent de visie te realiseren. Als de visie de stip op de horizon is, dan is de missie de weg ernaartoe.
Waarom een duidelijke visie essentieel is voor ieder bedrijf 🔑
Een duidelijke visie is meer dan een verplichting op papier; het is de kern van je bedrijfsstrategie. Het geeft richting voor een concrete strategie en actieplan. Door de visie van je bedrijf duidelijk te hebben, heb je een fijne leidraad voor de dagelijkse praktijk.
Een leidraad voor alles wat je doet met je bedrijf
Een visie dient als een constante leidraad voor elke beslissing die je neemt. Bij iedere bedrijfsbeslissing moet je je afvragen of het op een positieve manier bijdraagt aan je visie. Is het antwoord nee? Dan is het misschien iets wat je beter niet kunt doen. Het is dan namelijk niet in lijn met je merk, wat bij klanten voor verwarring kan zorgen.
Gericht succes in plaats van een toevalstreffer
Zonder duidelijke missie en visie loop je het risico om dingen te doen of te communiceren die niet bij de identiteit van de organisatie passen. Succesvolle bedrijven hebben hun doel scherp voor ogen. Wanneer je dit op een goede manier communiceert, is dit ook duidelijk bij klanten. Doe je vervolgens iets wat haaks staat op dit doel? Dan merken klanten dit ook. Inconsistentie op het gebied van je merkpositionering zorgt dan al snel voor verwarring.
Een inspirerende visie formuleren 🧬
In één zin vertellen wat de unique selling points zijn van je bedrijf en wat je ermee wilt bereiken. Dat is niet gemakkelijk. Het opstellen van een visie voor je bedrijf is dan ook iets waar je goed bij na moet denken. Het moet tijdloos zijn en naadloos aansluiten op het doel dat jij voor ogen hebt met je merk. Maar hoe pak je dat aan?
Stappenplan voor het formuleren van een visie
Merkwaarden opstellen
Om te weten waar jouw unique selling points zitten en hoe je deze vertaalt naar een passende visie, is het belangrijk om je merkwaarden bepaald te hebben. Dit kan door middel van kwalitatief onderzoek op basis van laddering. Dit onderzoek legt belangrijke elementen voor jouw product of dienst bloot. Zo kom je erachter wat jouw diensten zo waardevol maakt. Hierdoor krijg je een helder beeld van welke attributen van je merk het belangrijkst zijn en welke kernwaarden hierbij horen. Voorbeelden van kernwaarden zijn: Zekerheid, geluk, ontzorgen, veiligheid etc.
Missie opstellen
Op basis van je merkwaarden maak je een missie. Zoals eerder vermeld, is de missie de routekaart die je helpt om je visie te bereiken. Iedere dag dat je organisatie de missie behaald heeft, werkt het naar de visie toe. Het beschrijft wat je doet, voor wie je het doet, en hoe je dat doet. Een goede missie vertelt deze dingen in één zin. Je missie laat dus in het kort zien waar jij je met je merk iedere dag mee bezighoudt. Het formuleren van een missie in één zin is uitdagend, maar zorgt er ook voor dat je niet té concreet kan zijn. Lego heeft bijvoorbeeld als missie: “Inspireren en helpen ontwikkelen van de bouwers van morgen”. Dat is dus een stuk minder concreet en allesomvattender dan alleen ‘speelgoed verkopen’.
Visie formuleren
Je missie laat zien wat je iedere dag doet. Een visie daarentegen laat zien waarom je dit doet. Een visie is ambitieus en dus niet gemakkelijk haalbaar. Stel jezelf de vraag: “Welke impact wil ik maken op mijn klanten of de samenleving?” of “Hoe wil ik de wereld verbeteren?” Probeer je visie in één krachtige zin samen te vatten. Het moet eenvoudig genoeg zijn om te onthouden, maar krachtig genoeg om iedereen te motiveren om ernaar te streven.
![]()
Visie voorbeelden van bekende merken 💡
Hier zijn een aantal voorbeelden van de missie en visie van verschillende bekende bedrijven:
🧱 Lego
Missie: Inspireren en helpen ontwikkelen van de bouwers van morgen.
Visie: Het spelen van de toekomst uitvinden.
🧴 Dove
Missie: Dove zet zich actief in om het zelfvertrouwen van alle vrouwen, en vooral jonge meisjes positief te beïnvloeden en hen te inspireren om het beste uit hun leven te halen.
Visie: Een wereld creëren waarin schoonheid een bron van vertrouwen is in plaats van angst.
🚗 Tesla
Missie: Om het meest aantrekkelijke autobedrijf van de 21e eeuw te creëren door de transitie van de wereld naar elektrische voertuigen te stimuleren.
Visie: Om de transitie van de wereld naar duurzame energie te versnellen.
🛋️ Ikea
Missie: Een ruim assortiment van goed ontworpen, functionele woninginrichtingsproducten aanbieden tegen zo laag mogelijke prijzen, zodat zo veel mogelijk mensen ze kunnen betalen.
Visie: Een beter dagelijks leven creëren voor zo veel mogelijk mensen.
Hoe communiceer je de visie van je bedrijf? 📣
Hoewel een missie en visie essentieel zijn en een belangrijke rol hebben in een goede positionering van je bedrijf, is het niet iets dat je direct wilt communiceren naar je klanten, leveranciers, media enz. Als mensen er specifiek naar op zoek zijn, dan moeten ze het kunnen vinden, bijvoorbeeld op een ‘over ons’-pagina. Het is alleen niet slim om je visie als titel op je homepage te communiceren. Je visie is namelijk vaak vaag zonder alle context. Maar hoe maak je dan je visie duidelijk?
Interne communicatie
Werknemers motiveren en inspireren is ook een doel van je visie. Omdat werknemers erg betrokken zijn bij de werkwijze van het bedrijf en alle context weten, kan je de visie wel direct communiceren met je werknemers. Zij weten waar deze vandaan komt en dit geeft ze een goede leidraad van welke richting de organisatie op wil.
Externe communicatie
Je visie communiceren naar de buitenwereld is iets lastiger. Zoals je hierboven ziet, is het niet verstandig om deze zonder context te laten zien. Op een ‘over ons’-pagina zou je dit bijvoorbeeld wel kunnen uitleggen. Dan is iemand vaak ook op zoek naar de beweegredenen van het bedrijf.
Je kunt je visie wel effectief communiceren door middel van een slogan. Een slogan is een goede manier om je ‘belofte’ duidelijk te maken aan klanten. Door deze kort en pakkend te maken, breng je duidelijk je boodschap over op een manier die makkelijk te verwerken is. Een slogan bedenken is een uitdagend, maar leuk en creatief proces. Het mag namelijk zeker grappig en simpel zijn. Vaak bestaat een slogan dan ook uit minder dan 5 woorden.
Zelf een visie voor jouw bedrijf formuleren
Ben jij op zoek naar jouw unieke positionering? Dan is een duidelijke visie daar een belangrijk onderdeel van. Kom je er na het lezen van dit blog toch niet helemaal zelf uit? Wij helpen grote en kleine organisaties met hun merkpositionering. We helpen met het zoeken naar merkwaarden, missie & visie, de juiste merkpersoonlijkheid, eventuele merkarchitectuur en alles wat er nog meer bij komt kijken. Een visie bedenken hoort daar ook bij. Wil je hier meer over weten of kun je wel hulp gebruiken bij het vermarkten van jouw merk? Neem contact met ons op.
Samenwerken begint met menselijk contact