Al 9 jaar bij de snelst groeiende bedrijven 🦌

Wat maakt een slogan goed?

Een pakkende slogan of slagzin bedenken lijkt heel simpel. Het zijn tenslotte maar een paar woorden, dus hoe moeilijk kan dat zijn? Een effectieve slogan omvat heel je merkverhaal. Je wil dus met een klein aantal woorden zo veel mogelijk zeggen. Dat is ook meteen wat het moeilijk maakt. Er zijn een aantal dingen belangrijk voor het bedenken van een goede slogan:

  • Eenvoud
  • Waardevol
  • Abstract
  • Activerend

Eenvoud

Zoals gezegd bestaan veel goede slogans slechts uit een klein aantal woorden. Een korte zin zorgt dus vaak voor de meest pakkende slogans, maar hoe korter je het maakt, hoe minder informatie je kunt geven. Een korte slogan blijft hangen en zet mensen aan het denken. Juist omdat je weinig weggeeft, moeten consumenten er zelf bij nadenken. Als je consumenten zover krijgt om lang over je slogan na te denken, kun je een blijvende indruk achterlaten en zullen ze je onthouden. Dan heb je een goede slogan te pakken.

Waardevol

Een goede slogan of slagzin zegt iets over het onderscheidend vermogen van het merk, zonder het uit te spellen. Je wil een slogan bedenken die mensen aanspreekt en aan het denken zet. Het zegt dus iets over wat het merk uniek maakt en waarom mensen voor dat specifieke merk moeten kiezen. Het wordt ook vaak een merkbelofte of pay-off genoemd, omdat je een sterke slogan laat zien wat jouw merk te bieden heeft. Een sterke slogan hoeft dus niet bescheiden te zijn. Sterke slogans laten de ambitie van het merk zien. Zo helpt je slogan jou je écht onderscheiden.

Abstract

Wat vooral belangrijk is bij een goede slogan bedenken is dat je zo veel mogelijk zegt met zo min mogelijk woorden. Als je dan letterlijk uitschrijft wat je bedoelt, dan houdt het daar op. Daarom is het belangrijk dat de boodschap van je slogan niet letterlijk gezegd wordt. Leg bijvoorbeeld niet uit wat je precies doet of wat je merknaam betekent.

Activerend

Sterke slogans zetten mensen aan het denken. Daarvoor moet je slogan eerst interessant genoeg zijn om over na te denken. Wanneer het bijvoorbeeld een uitspraak is die vaker gezegd wordt, zullen mensen dit meteen herkennen. Hierdoor onthouden ze het niet alleen beter, maar gaan ze ook meteen denken waarom deze uitspraak bij jouw merk past. Dit soort slogans doen het dan ook vaak goed. Ook slogans met een dubbele betekenis, een alliteratie of woordspelingen blijven hangen en zijn doorgaans goede slogans.

Slogan bedenken

Wat je vooral niet in je slogan moet doen

Nou je weet wat een goede slogan nodig heeft, is het ook belangrijk om te weten wat je vooral niet moet doen. Er zijn een aantal dingen waarmee je je eigen slogan om zeep kunt helpen.

  • Geforceerd rijmen: Hoewel een rijmende slogan lang niet altijd slecht is, kan het heel geforceerd overkomen, waardoor mensen je slogan minder serieus kunnen gaan nemen. Een goede slogan hoeft dus niet per se te rijmen.
  • Ongepast of kwetsend: Dit ligt heel erg voor de hand, maar is wel heel belangrijk. Wanneer je zoekt naar slechte slogans komen er vaak slogans naar voren die (bewust of onbewust) nogal ongepast zijn. Het is goed als een slogan een dubbele betekenis heeft, maar niet wanneer deze ongepast is. Dit is vooral van toepassing wanneer je slogans gaat vertalen. Sommige woorden hebben in andere talen andere dubbele betekenissen.
  • Negatieve emoties opwekken: Zorg ervoor dat de boodschap van je slogan alleen maar positief opgevat kan worden. Wanneer je bijvoorbeeld een tandpasta verkoopt is het niet goed om ‘gele tanden’ te benoemen in je slogan, maar eerder over wat het hebben van witte tanden met je doet. Een voorbeeld hiervan is Oral-B’s ‘The confidence behind your smile’.
  • Onhaalbare belofte: Je slogan moet wat aan de verbeelding overlaten. Mensen moeten zelf invullen hoe groot ze kunnen dromen over wat mogelijk is na het kopen bij jouw merk. Maak daarom nooit concreet een belofte die je niet (consistent) waar kan maken, zoals ‘altijd de goedkoopste’ of ‘de snelste in levering’.

Het proces van een pakkende slogan bedenken

Een pakkende slogan bedenken is niet zo makkelijk als het lijkt, zelfs met alle richtlijnen. Het vereist ook zeker wat creativiteit om een goede slogan te bedenken. Een lastig proces om concreet uit te leggen, maar hieronder nemen we je mee door hoe je dit het beste aan kunt pakken.

Een duidelijke merkpositionering

Het doel van een slogan is om samen te vatten waar jouw bedrijf voor staat en wat jouw bedrijf uniek maakt. Om te weten welke boodschap je over wilt brengen in je communicatie, moet je eerst weten waar je merk zich positioneert in de markt. Je wilt natuurlijk iets unieks uitstralen. Merkpositionering is hiervoor een perfecte leidraad. Het geeft je input over wat je wilt communiceren en op wat voor manier.

Creatief proces

Wanneer je een duidelijke merkpositionering hebt is de volgende stap een creatief proces. Dit is heel abstract en moeilijk met regels uit te leggen hoe je een ‘goede slogan’ bedenkt. Wij nemen je mee in een aantal stappen die je hierbij gaan helpen.

Ga op zoek naar belangrijke woorden voor je merk

Maak voor jezelf een lijstje met woorden die goed omschrijven wat jij een klant te bieden hebt. Vaak zijn dit woorden die veel te maken hebben met je merkwaarden. Een goede manier om achter je merkwaarden te komen is door middel van laddering. Waar zit, op basis van je merkpositionering, de meerwaarde van je merk? Ben je bijvoorbeeld een fietsenwinkel waar persoonlijke aandacht, eerlijk advies en mensen helpen voorop staat? Dan staat dit centraal in je slagzin.

Is er een woordspeling, gezegde, uitspraak, synoniem of spreekwoord met een woord?

Ga op zoek naar interessante taalgebruiken rondom je merkwaarden en je dienst. Een woordspeling of gezegde is hier een goed voorbeeld van. Dit kan lastig zijn. In ons voorbeeld van de fietsenwinkel kun je dus op zoek gaan rondom woorden zoals ‘behulpzaam’, ‘aandacht’, of zelfs zoiets simpels als je producten: ‘fietsen’. Een goed voorbeeld zou zijn: ‘Iedereen goed op weg helpen’. Hierin benadruk je dat je mensen helpt en het is op verschillende manieren te interpreteren. Je helpt letterlijk mensen de weg op, want je verkoopt fietsen, maar ook figuurlijk help je mensen goed op weg doordat je hun problemen oplost.

Onnodige woorden weghalen

Een goede slogan is niet lang. Op die manier is die beter te onthouden en laat je meer over aan de verbeelding. Het zet dus mensen aan het denken. Veel sterke slogans zijn dan ook tussen de 2 en 4 woorden. Wanneer je een slagzin hebt bedacht, loop hem dan nog eens een paar keer na en bekijk per woord of dat ze écht nodig zijn om de boodschap over te brengen. Wanneer je kijkt naar ons voorbeeld, zijn er nog woorden die onnodig zijn en die je weg kunt halen, zonder dat je de boodschap schaadt. Door ‘Iedereen’ en ‘helpen’ weg te halen, behoudt je dezelfde boodschap, maar maak je het beknopter. Wat je overhoudt is een sterke slogan: ‘Goed op weg’.

Praktische check

Wanneer je een sterke slogan hebt bedacht, is het ook belangrijk dat het in de praktijk werkt. Check of dat het past op je fysieke producten zoals het logo op je pand, shirts en dergelijke. Een ander belangrijk punt wat je moet nagaan zijn de dubbele betekenissen van je slogan. Kunnen mensen het op een verkeerde manier interpreteren? Dan is het misschien toch niet de beste optie. Ga je jouw slogan ooit moeten vertalen naar bijvoorbeeld het Engels? Dan is het ook belangrijk dat de slogan in andere talen werkt.

Sterke slogans: voorbeelden

Er zijn veel bedrijven met goede slogans waar je veel van kunt leren. Hier zijn een paar slogan voorbeelden die je, niet toevallig, waarschijnlijk allemaal wel kent.

Just do it

Dit is de bekende slogan van Nike en is een voorbeeld van een goede Engelstalige slogan die de essentie van het merk kort samenvat. ‘Just do it’ wil zeggen dat als je een doel voor ogen hebt, je er gewoon voor moet gaan. Dat is heel breed en kan over van alles gaan, maar dat maakt het juist zo sterk. Iedereen kan hier zijn eigen verhaal invullen en daardoor spreekt het veel mensen aan en zet het mensen aan het denken.

I'm lovin' it

De slogan voorbeeld van McDonald’s is ook weer een korte zin, maar wel heel krachtig. In deze slogan focussen ze niet op wat ze verkopen, maar op hoe het mensen laat voelen. Wanneer je kijkt naar de uitingen van McDonald’s zie je dat alles draait om mensen vrolijk maken. Deze slogan is hier een goed voorproefje van.

Das Auto

Veel simpeler wordt het slogan voorbeeld niet. De slogan van Volkswagen vertaalt letterlijk naar ‘de auto’. Hoewel iedereen toch wel weet dat Volkswagen auto’s verkoopt, is dat niet het doel van deze slogan. Door de slogan zo simpel te houden maken ze een statement dat laat zien dat zij echt dé auto verkopen. Dat laat veel zien over het zelfvertrouwen van Volkswagen, waardoor je meteen een indruk krijgt van de kwaliteit van de producten, wat vertrouwen opwekt.

Think different

Hoewel Apple de slogan ’think different’ niet meer gebruikt, was (en is) deze heel erg van toepassing op het merk. Dit slogan voorbeeld laat zien dat Apple innoveert en zijn eigen ding doet. De Apple producten zijn nog altijd heel uniek en compleet anders dan concurrenten in de markt. Als je voor Apple kiest, kies je voor iets unieks. Dat weet je van tevoren en daarom voelt het ook niet erg om er iets meer voor te betalen.

Wie is er niet groot mee geworden?

Deze slogan van Calvé pindakaas is een goed voorbeeld van een Nederlandse slogan die meer gebruikt werd in een campagne. In deze bekende reclamecampagnes wil Calvé met deze Nederlandse slogan vooral duidelijk maken dat ouders dit vooral ook voor hun kinderen mee kopen, in de hoop dat de kinderen later weer hetzelfde doen. De context waarin merken een slogan gebruiken kan dus ook specifiek in een campagne zijn.

Zelf aan de slag met een goede, nieuwe slogan

Wil jij zelf ook aan de slag met een slogan bedenken? Een goede slogan kan ervoor zorgen dat jouw bedrijf blijft hangen bij je potentiële klanten, wat het zeker de moeite waard maakt om eens naar te kijken. De slogan voorbeelden laten zien dat het niet altijd een moeilijke slogan hoeft te zijn. Maar welke woorden moet je gebruiken om te laten zien wat jouw bedrijf uniek maakt? Er zijn heel veel mogelijke slogans, maar welke is het beste?

Wij helpen grote en kleine organisaties met hun merkpositionering. We helpen met het zoeken naar merkwaarden, missie & visie, de juiste merkpersoonlijkheid, eventuele merkarchitectuur en alles wat er nog meer bij komt kijken. Een slogan bedenken hoort daar ook bij. Wil je hier meer over weten of kun je wel hulp gebruiken bij het vermarkten van jouw merk? Laat het ons even weten.

Thijs-specialist-profielfoto-2025

Samenwerken begint met menselijk contact

Sparren over hoe we jouw organisatie elke keer verder kunnen helpen?