Al 10 jaar bij de snelst groeiende bedrijven 🦌

In dit blog bespreek ik wat omnichannel marketing is, waarom het belangrijk is en hoe je een succesvolle omnichannel marketingstrategie kunt opzetten voor jouw bedrijf – zodat jij, net als Disney, jouw klanten de allerbeste ervaring kunt bieden. Dus pak je popcorn en zet je schrap want, ‘it’s gonna be one hell of a ride!’ 🍿🎢

Omnichannel marketing, wat houdt dat nou in?

Omnichannel marketing mag niet verward worden met andere marketingstrategieën als cross-channel of multichannel. Hier zitten namelijk grote verschillen tussen, daarom leg ik je dat graag uit.

De definitie en het belang van omnichannel marketing

Omnichannel marketing is een strategie waarbij bedrijven hun klanten benaderen via verschillende kanalen en deze kanalen op elkaar afstemmen om een consistente en naadloze klantervaring te bieden. Deze kanalen kunnen fysieke winkels, online platforms, mobiele apps, sociale media en andere digitale en niet-digitale kanalen omvatten.

Omnichannel marketing is belangrijk omdat klanten steeds meer gebruik maken van verschillende kanalen om te communiceren met bedrijven. Door een naadloze klantervaring te bieden, kunnen bedrijven klantloyaliteit en -retentie verbeteren, de customer lifetime value verhogen en een concurrentievoordeel behalen.

Disney en omnichannel marketing

Zoals eerder benoemd is Disney een van de bekendste bedrijven die gebruik maakt van een omnichannel marketingstrategie. Disney heeft ontzettend veel ‘producten’ die ze verkopen. Denk aan films, series, games maar ook de toegangskaarten tot de hotels en pretparken.

Om dit allemaal met elkaar te verbinden gebruikt Disney een omnichannel marketingstrategie in de vorm van ‘My Disney Experience’. Onderdeel hiervan is de ‘MagicBand’, een fysiek bandje dat je om je pols kan doen en die vervolgens aanbevelingen doet op je telefoon waar je heen moet gaan in het park of het hotel op basis van jouw vorige ervaringen en interesses. Zo legt het bandje connecties met jouw telefoon die op zijn beurt weer rekening houdt met jouw voorkeuren. Hier zie je dus duidelijk dat de films, series of games die op je telefoon in verbinding worden gebracht met de fysieke locaties van Disney, gaaf hé? 😎

Waarom omnichannel marketing cruciaal is voor bedrijven

Omnichannel marketing is cruciaal voor bedrijven omdat het hen in staat stelt om een ​​sterke en positieve klantervaring te bieden. Door de klant de mogelijkheid te bieden om via verschillende kanalen te communiceren en te kopen, kunnen bedrijven een breder publiek bereiken en hun klantenbinding vergroten.

Een belangrijk onderdeel van het begrijpen van omnichannel marketing is het begrijpen van de klantreis. Dit is de reis die de klant aflegt vanaf het moment dat hij of zij voor het eerst in contact komt met je bedrijf tot het moment van aankoop en daarna. Door inzicht te hebben in de verschillende touchpoints die de klant heeft, kun je omnichannel marketingstrategie op deze touchpoints afstemmen om een ​​consistente ervaring te bieden, zoals Disney dat haarfijn doet met haar MagicBand en My Disney Experience.

Wat maakt een omnichannel strategie nu beter dan andere strategieën?

Omnichannel is een erg doordachte strategie waarin alles met elkaar in verband staat. Dat klinkt natuurlijk al top, maar toch zet ik nog even een aantal concrete voordelen op een rijtje:

Betere klantenbinding

Een van de belangrijkste voordelen van het gebruikmaken van een omnichannel strategie is betere klantenbinding. Door klanten een consistente en naadloze ervaring te bieden, kun je de loyaliteit aan jouw merk vergroten. Een loyale klant is een klant op een hoger niveau, deze heeft namelijk een heel andere merkbeleving dan een reguliere klant. Een loyale klant zou bijvoorbeeld veel eerder geneigd zijn om nieuwe producten te kopen.

Hogere omzet

Een ander belangrijk voordeel van omnichannel marketing is de grotere omzet. Door klanten meerdere manieren te bieden om te communiceren en te kopen, vergroot je jouw bereik en de kans dat ze bij je kopen. Het is natuurlijk ook logisch dat wanneer je de klant meerdere verkoopkanalen aanbiedt, dat deze gemakkelijker kan converteren via welk kanaal de klant dat wil.

Betere gegevens inzichten

Omnichannel marketing biedt ook betere gegevens inzichten. Door gegevens te verzamelen over klantinteracties met verschillende kanalen, kun je beter inzicht krijgen in hun behoeften en interesses, waardoor je betere marketingbeslissingen kunt nemen. Zo kun je in een later stadium van je marketing makkelijker keuzes maken over op welk kanaal je welke klant wil bereiken.

Het begrijpen van je doelgroep

Om een succesvolle omnichannel strategie op te zetten, is het belangrijk om je doelgroep te begrijpen. Door te begrijpen wie jouw (potentiële) klanten zijn, wat ze willen en hoe ze je producten en diensten gebruiken, kun je jouw marketingkanalen afstemmen op hun behoeften en verwachtingen. Moderne consumenten worden niet meer op één platform aangesproken. Zij zitten op meerdere kanalen, probeer dat daarom ook in je achterhoofd te houden. Waar is mijn doelgroep actief? Zo kun je de juiste kanalen kiezen.

Identificeren van touchpoints

Een ander belangrijk onderdeel van het creëren van een omnichannel strategie is het identificeren van de touchpoints die je klanten hebben. Dit omvat elk punt waarop een klant in contact komt met je bedrijf, of het nu gaat om een ​​fysieke winkel, de website of sociale media. Dit kan lijken op de multichannel aanpak, maar hou altijd in je achterhoofd dat de meerdere kanalen altijd in elkaar overlopen.

Het opbouwen van een consistente merkbeeld op alle kanalen

Een belangrijk aspect van de omnichannel strategie is het creëren van een consistent merkbeeld op alle kanalen. Door een consistent merkbeeld te creëren, kunnen klanten jouw bedrijf gemakkelijk herkennen, ongeacht het kanaal dat ze gebruiken. Zorg er dus voor dat je overal dezelfde uitstraling hebt naar je (potentiële) klanten, of het nou een fysieke winkel is of een ander kanaal.

Personalisatie in omnichannel strategie

Een andere belangrijke factor in de omnichannel strategie is personalisatie. Door gegevens te verzamelen over jouw klanten, kun je gepersonaliseerde marketingberichten creëren die beter aansluiten bij de behoeften en interesses. Pas de content ook aan op het punt van de klantreis waar de klant zich op dat moment ook bevindt. Zo zorg je ervoor dat de klant centraal staat. De klant kiest hierdoor sneller voor jou, ze vinden het immers prettig dat ze voor hun gevoel een persoonlijke behandeling krijgen.

Jurgen-specialist-profielfoto-2025

Samenwerken begint met menselijk contact

Sparren over hoe we jouw organisatie elke keer verder kunnen helpen?