Al 8 jaar bij de snelst groeiende bedrijven 🦌

Wat is neuromarketing?

De ijskappen smelten maar wij van drie ⴾ digitaal toveren gewoon nog een ijsbergje tevoorschijn om alles wat beter uit te leggen.

Ijsberg

Het topje van de ijsberg is wat we zien, vaak het gedrag van mensen. Wat we graag willen weten is wat er onder dat topje zit, wat zorgt voor je handelen. Vandaag de dag wordt er nog steeds ontzettend veel geld en tijd gepompt in marktonderzoek. Hiermee worden er ijsblokjes geschaafd van het topje van de ijsberg. Het grote probleem van deze manier van onderzoek is dat respondenten bewuste antwoorden geven, al dan niet sociaal wenselijk, op vragen die gesteld worden. Hierdoor kunnen veel van deze onderzoeken direct de prullenbak in. Bij neuromarketing draait het om het onbewuste te onderzoeken, hetgeen wat dus onder het topje van de ijsberg ligt. Kort gezegd word er bij neuromarketing onderzocht hoe je hersenen reageren op bepaalde stimuli.

Ruimtelijk werkt omzetverhogend

Zoals alle mannen kunnen beamen, een beetje ‘personal space’ van het vrouwelijke geslacht tijdens het slapen is geen overbodige luxe. Dit geldt ook voor winkels, of dit nu offline of online betreft maakt niet uit. Als voorbeeld pakken we er even de Apple store bij. Voor mensen die er nooit geweest zijn of niet goed zijn in visualiseren hieronder een plaatje om je te helpen.

Ruimte Apple Store

Less is more. Bij Nespresso kunnen ze er anders ook wat van hoor. Wie had ooit gedacht dat het verkopen van 17 verschillende koffiecupjes 224 m2 in beslag kan nemen.

Ruimte Nespressowinkel

Enfin, je ziet het al ruimtelijk is de opzet bij beide formules. Zijn beide producten, in hun respectievelijk eigen productgroep, goedkoop? Niet echt, maar beide worden wel geassocieerd met een hoge sociale status. En laat er nu net een verband zijn tussen ruimte en status. Om het verband tussen ruimte en een hogere status nog wat duidelijker te maken het volgende gedachtespinseltje: “woont iemand van hoge status in een villa in het Gooi of in de Bijlmer in een appartementje? Voilá, we associeren ruimte dus met een hoge status en zijn bereid meer geld uit te geven om dit te bereiken.

Deze kennis en het principe kunnen we online toepassen door genoeg ‘wit’ ruimte over te laten en het vermijden van drukke afbeeldingen en drukte op pagina’s in het algemeen. Laat op je webpagina dus veel ‘personal space’ zien ook op de afbeeldingen die je gebruikt.

We verkopen geen producten maar een afweging

Je koopt geen boormachine. Je koop de behoefte om gaatjes te maken in de muur. Elke keer wanneer je een product koopt maak je, bewust al dan niet onbewust, een afweging in je hersenen. De pain en de gain, wat wil je oplossen en wat levert het mij op. De pain kan bestaan uit prijspijn, hoeveel geld kost iets, maar ook randzaken waar je niet direct aan denkt zoals bijvoorbeeld hoe ver moet ik er voor reizen om het product te kopen? Zitten er risico’s aan het kopen? Daarnaast heb je de gain waarbij je kunt denken aan gebruiksgemak, sociale status, positieve emotie etc. En wie past dit alles beter toe dan TellSell.

Krijg rock harde abs met de Ab King Rro in slechts 5 minuten per dag! En als u nu binnen het uur besteld krijgt u er maar liefst twee! Bent u klaar? dan bergt u de Ab King Pro gemakkelijk op onder uw bed.”

Zoals je hierboven leest in de quote snijdt het mes aan twee kanten. Zorg ervoor dat de gain zo groot en de pain zo laag mogelijk is.

Pas de gain factor online toe door alle voordelen tekstueel of in video’s op te sommen en verlicht de pain door gratis verzending, bedenktijd, achterafbetaling, garantie, uitgebreide servicemogelijkheden en ga zo maar door. Ons blog over de zes universele principes van beinvloeding van cialdini sluit hier uitstekend bij aan.

Eyetracking

Je kunt zelf bewust kiezen waar je product of boodschap geplaatst wordt op jouw website en daarbij denken dat alles goed zichtbaar is en op het juiste moment wordt opgemerkt door de (potentiële) klant. Niets is echter minder waar, door middel van eyetracking – meten waar men naar kijkt – kan er daadwerkelijk ook gemeten worden of je productplaatsingen wel de juiste zijn.

Check deze eyetracking heatmap voor… euhm schoenen? Het blijkt een reclameboodschap op een website voor een schoenenmerk te zijn, helaas of niet… wordt er geen aandacht besteed aan waar de boodschap voor bedoeld was.

Eyetracking
Eyetracking

Nog een voorbeeldje. De boodschap en compositie wordt bewust samengesteld. Nu blijkt uit onderzoek met eyetracking dat de boodschap en de vrouw goed bekeken worden, maar wil men na het zien van de boodschap het product gaan kopen gaat het mis. Men heeft niet naar het product/merk gekeken dus zal dit niet herkennen in het schap in de winkel. Dit gebeurd dus allemaal onbewust. Je website of webshop kun je door middel van eyetracking dus geheel doelgroepvriendelijk inrichten om zo de meeste conversies binnen te halen.

Hoe staat het met jouw online boodschap?

Weet je niet helemaal zeker hoe je dit allemaal kunt toepassen in je eigen online marketing inspanningen om meer resultaat te behalen? Of wil je gewoon wat meer informatie? Neem dan gerust contact met ons op, wij helpen je graag.

Buro 3 is nu drie ⴾ digitaal

Lees hier alles over onze nieuwe merkpositionering en evolutie!