Al 10 jaar bij de snelst groeiende bedrijven 🦌

Wat zijn cookies eigenlijk?

Voordat we het belang van cookies bespreken, is het belangrijk om te weten wat een cookie eigenlijk is. Cookies zijn kleine tekstbestanden die websites op je computer opslaan als je hiervoor toestemming geeft. Hiermee kan de website bepaalde gegevens onthouden, zoals je voorkeuren en inloggegevens. Cookies worden vaak gebruikt om de gebruikerservaring te verbeteren, bijvoorbeeld door het onthouden van je winkelwagentje of het tonen van relevante advertenties. Je kan cookies zien als de digitale variant van een superfan. Ze blijven je maar achtervolgen. 🤭

Waarom zijn cookies belangrijk?

Cookies zijn belangrijk voor het verbeteren van de gebruikservaring op websites. Zonder cookies zouden websites niet in staat zijn om bijvoorbeeld te zorgen dat je ingelogd blijft. Ook worden cookies gebruikt om webanalyse uit te voeren, bijvoorbeeld om te zien welke pagina’s het meest worden bezocht of hoe lang een bezoek op de website blijft.

Verder zijn cookies ook belangrijk voor adverteerders. Met cookies kunnen zij gericht adverteren op basis van je surfgedrag, met bijvoorbeeld Facebook retargeting campagnes. Hierdoor krijg je vaak advertenties te zien die relevant zijn voor jou, in plaats van willekeurige advertenties. Als je bijvoorbeeld gisteren hebt gezocht naar speciaalbier, is de kans groot dat je de volgende dag overal advertenties van speciaalbiertjes zult zien.

Wat zijn first party cookies?

First party cookies, ook wel first party data genoemd, zijn cookies die worden geplaatst door de webdeveloper van een website.

  • Deze cookies zijn dus niet afkomstig van externe partijen, zoals adverteerders en social media platforms.
  • Deze cookies worden voornamelijk gebruikt door een online marketeer om de gebruikerservaring van een website te verbeteren. Deze cookies verzamelen dus geen persoonlijke gegevens voor advertenties.
  • Dit maakt een first party cookie veel privacyvriendelijker dan een third party cookie.

Wat zijn third party cookies?

Third party cookies worden geplaatst door verschillende partijen, zoals adverteerders en social media platforms.

  • Het doel van deze tracking cookies is om gegevens te verzamelen over het surfgedrag van de bezoeker op verschillende websites om je gerichte advertenties te laten zien op basis van die verzamelde gegevens.
  • Deze cookies kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt bij retargeting campagnes, waarbij mensen worden getarget die je website al een keer hebben bezocht.
  • Samengevat zijn third party cookies dus de cookies die hebben onthouden dat je gister hebt gezocht naar speciaalbiertjes en hierop kunnen inspelen met gerichte advertenties.

Een vorm van third party data verzameling is device fingerprinting. Deze techniek verzamelt automatisch je gegevens, zoals IP-adres, tijdzone, schermgrootte en browsers. Deze specifieke kenmerken lijken op zichzelf geen waarde te hebben, maar als je alle gegevens samenvoegt, vormt het toch een uniek profiel van de gebruiker.

First party cookies in de toekomst

In 2023 worden first party cookies belangrijker dan ze nu zijn. Het gebruik van third party cookies staat namelijk onder druk vanwege zorgen over de privacy hiervan. Er is een groeiend bewustzijn bij internetgebruikers over hun privacy en persoonlijke gegevens. Dit heeft geleid tot de invoering van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) en een toenemende interesse om privacyvriendelijke technologie te ontwikkelen.

Inmiddels heeft Google bekend gemaakt dat third party cookies volledig gaan verdwijnen in Google Chrome. Het blokkeren van cookies wordt gedaan met Intelligent tracking prevention (ITP). Deze functie, die sinds 2017 actief is in Safari, beschermt bezoekers tegen het tracken van cookies over meerdere websites. Anders gezegd… ITP is een slimme bescherming die helpt voorkomen dat cookies mensen volgen over verschillende websites. Online marketeers zullen daarom creatiever moeten worden om succesvolle campagnes op te zetten en te onderhouden. Wist je dat online marketeers soms zo creatief moeten zijn dat ze bijna als kunstenaars kunnen worden beschouwd? Alleen dan wel kunstenaars die hun werk aan ‘conversies’ en ‘clicks’ moeten afmeten! 🤣

Het verhoogde bewustzijn heeft gezorgd voor een nieuwe trend waarbij developers en online marketeers zich meer richten op het verzamelen van first party data. Door meer te richten op eigen data, kunnen websites zich beter concentreren op het verbeteren van de gebruikerservaring en minder op online adverteren. Als deze trend zich doorzet betekent dit dat je steeds betere websites zult zien en steeds minder zal zien over die gevreesde speciaalbiertjes.

Tip: lees ook eens ons blog over enhanced conversions, waarin we je uitleggen hoe wij op de beste manier data kunnen verzamelen voor optimale resultaten op al jouw campagnes!

Peter-specialist-profielfoto-2025

Samenwerken begint met menselijk contact

Sparren over hoe we jouw organisatie elke keer verder kunnen helpen?