Al 8 jaar bij de snelst groeiende bedrijven 🦌

Op zoek naar jouw eigen plekje in de markt 🔍

Voor een goede positionering zijn een aantal factoren belangrijk om naar te kijken. Aan de ene kant wil je iets aanbieden waar klanten ook daadwerkelijk op zitten te wachten. Bied je namelijk iets aan wat de consument eigenlijk helemaal niet interessant vindt, dan moet je actie ondernemen en een hele nieuwe bedrijfsstrategie gaan bedenken. Je moet dus kijken naar wat de consument wil en hoe jij je doelgroep moet benaderen. Aan de andere kant moet je kijken naar wat jij met je merk goed doet en wat jij consistent beter doet dan de concurrentie. Als derde is het ook erg belangrijk om te kijken wat jouw concurrentie doet. Op dat laatste ligt de nadruk in dit blog. Je wilt dus iets vinden wat jij beter doet dan de concurrent en tegelijkertijd iets wat de consument ook daadwerkelijk wil. Een concurrentiematrix kan hierbij een handig hulpmiddel zijn.

Wat is een concurrentiematrix? 🤔

Een goede concurrentieanalyse maken is dus erg belangrijk. Maar hoe pak je dat aan? Een handige en waardevolle manier waarop dat kan is door middel van een concurrentiematrix. Dit maakt een concurrentiematrix een waardevol instrument voor je marketingstrategie. Maar wat is het precies?
Een concurrentiematrix is een strategisch hulpmiddel dat wordt gebruikt in marketingstrategie om de concurrentiepositie van merken, producten of diensten te analyseren. Je concurrentieanalyse kun je hierdoor een stuk sterker maken. Het doel van een concurrentiematrix is om inzicht te bieden in de sterke en zwakke punten van het eigen merk of product in vergelijking met andere producten van de concurrent om zo een scherpere analyse van je concurrenten te krijgen.

concurrentiematrix

In het bovenstaande voorbeeld zie je een uitwerking van een concurrentiematrix. Een concurrentiematrix is een tabel die bestaat uit twee componenten:

1. Belangrijkste attributen van merken

Op de y-as heb je de belangrijkste attributen van een merk of product in die branche staan. Deze attributen verschillen per markt, maar een aantal voorbeelden die vaak terugkomen zijn: prijs, kwaliteit, groot assortiment, locatie en betrouwbaarheid. Heeft een concurrent bijvoorbeeld een lage kwaliteit product? Dan scoort hij bij dat attribuut een minnetje. Aan de andere kant, bij sterke punten scoort hij een plusje.

2. Belangrijkste concurrenten

Op de x-as plaats je jouw belangrijkste concurrenten.. Dit zijn andere merken, producten of diensten die actief zijn in dezelfde markt en concurreren om dezelfde doelgroep of marktaandeel. Je belangrijkste concurrenten zijn misschien niet de bedrijven die als eerste in je naar voren komen. Bij het bepalen van de grootste concurrenten kun je ze namelijk onderscheiden in twee verschillende soorten concurrenten.

Directe concurrenten

Je kan concurrenten onderscheiden in directe en indirecte concurrenten. Je directe concurrenten zijn de concurrenten waar je waarschijnlijk meteen aan denkt. Zij hebben dezelfde potentiële klant en zijn bedrijven die een soortgelijk product of dezelfde diensten aanbieden als jouw eigen bedrijf. Een directe concurrent biedt producten of diensten aan met dezelfde specifieke kenmerken als jouw product. Het is dan ook erg belangrijk dat je je directe concurrenten goed kent en weet hoe je ten opzichte van hen een concurrentievoordeel kunt behalen. Een voorbeeld van directe concurrenten zijn bijvoorbeeld Burger King en McDonalds. Dit zijn directe concurrenten omdat ze in dezelfde branche zitten en allebei hetzelfde product verkopen, namelijk burgers.

Indirecte concurrenten

Een andere soort concurrent zijn indirecte concurrenten. Indirecte concurrenten verkopen een product dat vergelijkbaar is met jouw product, maar in essentie toch heel anders is. De producten kunnen dan bijvoorbeeld in dezelfde situatie gekocht worden, maar tegelijkertijd heel verschillend zijn. Een voorbeeld hiervan is een pen van het merk Cross. Cross verkoopt dure pennen, dus je zou zeggen dat ze in de pennen-markt zitten toch? Dan zouden merken zoals BIC hun grootste concurrenten zijn. Echter lag het helemaal anders. Wat ze namelijk zagen is dat het grootste gedeelte van de verkoop kwam van mensen die de pen kochten als cadeautje voor iemand anders. Ze zaten dus niet in de pennen-markt, maar in de cadeautjes-markt. In dat geval krijg je ineens nieuwe concurrenten en kan je grootste concurrent ook een bloemist zijn. Een bloemist is dan een indirecte concurrent, niet omdat ze hetzelfde product op de markt brengen, maar omdat ze hetzelfde doel vervullen. Indirecte concurrenten zijn dus misschien niet zo voor de hand liggend, maar zeker net zo belangrijk.

Waarom is een concurrentieanalyse maken belangrijk? 🔑

Een concurrentiematrix is dus erg handig als je wilt weten wat de sterke en zwakke punten van jezelf en je concurrenten zijn. Maar wat heb je eraan en hoe pas je het toe in de praktijk zodat jouw merk er beter uitkomt? Het analyseren van je concurrenten is om een aantal redenen van groot belang:

Zorg dat je de concurrenten begrijpt

Het zorgt ervoor dat je inzicht krijgt in je directe en indirecte concurrenten. Verzamel informatie over je concurrentie want kennis is macht. Door een concurrentieanalyse leer je de branche beter begrijpen en beoordelen en kom je erachter welke merken er zijn en hoe zij zich positioneren. Zo weet jij waar je je op moet richten en vooral ook waar je je niet op moet richten om jezelf te onderscheiden.

Identificatie van sterke en zwakke punten

Door een concurrentieanalyse kom je er ook achter wat de sterke en zwakke punten van de concurrenten zijn, wat van cruciaal belang is wanneer je een onderscheidend vermogen wilt creëren. Door in te spelen op de sterke en zwakke punten van de concurrenten weet je wat jij beter doet dan de concurrentie. Het kan dan een goed idee zijn om je op die punten te focussen.

Weet hoe je je moet positioneren

Je concurrentieanalyse vormt de basis van je positionering en identiteit. Heb je hulp nodig bij het bepalen van de identiteit van je merk? Wij helpen je graag tijdens een identiteitssessie. Een goede concurrentieanalyse zorgt dus voor een duidelijkere positionering ten opzichte van de concurrentie, wat weer zorgt voor meer onderscheidend vermogen.

Marktpositie bepalen op basis van een concurrentiematrix 🎯

Zoals gezegd is een concurrentiematrix een goede tool om een beeld te krijgen van je concurrenten en hoe zij zich positioneren. Maar wat kan je met deze informatie doen en hoe pak je dit aan?
Je weet na het maken van een concurrentiematrix precies welke belangrijke attributen niet goed worden aangepakt door de concurrentie. Als dat iets is wat jij met jouw merk wel kan en wil doen, dan kan daar een kans liggen voor je merk. Wanneer bijvoorbeeld geen enkele concurrent groot is op sociale media, dan kan het slim zijn om meer tijd in sociale media te stoppen. Zo zet je je concurrenten als het ware buitenspel en behaal je een concurrentievoordeel. Ben je een startende ondernemer? Dan weet je meteen welke delen van de markt druk bezet zijn en waar je dus vooral weg moet blijven. Als je met je merk heel erg inzet op één belangrijk attribuut, maar je komt er door de concurrentieanalyse achter dat alle concurrenten dat ook doen, en sommigen misschien zelfs beter dan dat jij dat doet, dan weet je dat je op een andere manier waarde moet gaan bieden. Kortom, door concurrenten te onderzoeken, kom je achter bevindingen over de bedreigingen en kansen in de markt. Na zo’n concurrentieanalyse weet je precies waar je je op moet richten om je marktaandeel te vergroten.

Concurrentiematrix: een voorbeeld en template

Eerder in dit blog zag je al een voorbeeld van een concurrentiematrix. Maar wij hebben een ware concurrentiematrix template voor je gemaakt. Super handig! Het enige wat jij nog hoeft te doen is de juiste concurrenten en attributen invullen. Zo heb jij binnen een paar minuten een handige tabel waarmee je een goede vergelijking hebt van al je grootste concurrenten

Thijs-profielfoto

Samenwerken begint met menselijk contact

Sparren over hoe we jouw organisatie elke keer verder kunnen helpen?

Buro 3 is nu drie ⴾ digitaal

Lees hier alles over onze nieuwe merkpositionering en evolutie!