
Een merkpositioneringstraject begint met goed onderzoek. Daarmee voorkom je dat je de plank mis slaat met de positionering. We kijken daarbij naar de belangrijkste pijlers van de merkpositionering. Om je te onderscheiden van concurrenten, is een unieke positionering belangrijk. Daarvoor moet je weten wat zij doen. Belangrijker nog is te begrijpen wat je doelgroep zoekt en wat jouw merk uniek maakt. Om dat uit te zoeken is onderzoek gedaan onder de klanten van Sonnemans.

“Volgens klanten kun je bij Sonnemans terecht voor goed en eerlijk advies, wordt je altijd goed geholpen en hebben ze de beste merken in hun assortiment.”
Één ding werd hiermee zeker duidelijk: Sonnemans gaat voor de hoogste kwaliteit en neemt met minder geen genoegen.
Het ‘nieuwe’ Sonnemans
Nadat alle data is verzameld, vertalen we dit naar een unieke merkpositionering. Na onderzoek naar concurrenten, bij klanten en onder werknemers werd concreet hoe Sonnemans in de race staat:
- Sonnemans biedt zekerheid. Je wordt vriendelijk geholpen en krijgt advies van ervaren experts. Ze stellen al 100 jaar de hoogste norm als ondergrens en nemen met minder geen genoegen. Hier vind je dus het beste bed voor jou, en ze helpen je graag om hem te vinden.
Een passende merkidentiteit
Voor het bepalen van de merkidentiteit gebruiken we de merkpersoonlijkheid theorie van J. Aaker (1997). Deze stelt dat er vijf verschillende merkpersoonlijkheden zijn die je op je merk kunt toepassen. Door er één als meest dominant te kiezen, geef je je merk een menselijk gezicht. Sonnemans staat voor zekerheid, kwaliteit en betrouwbaarheid en wil dat uitstralen. Uit ons onderzoek bij werknemers werd dit bevestigd. Sonnemans ademt de persoonlijkheid ‘bekwaamheid’. In de nieuwe uitstraling van Sonnemans willen we betrouwbaarheid dus meer naar voren laten komen. Sonnemans biedt hoge kwaliteit bedden en goed advies. Dat mag dan ook duidelijk naar voren komen.
Hoe komt dat er dan uit te zien?
Nu zijn we een onderzoek verder en een missie, visie, merkwaarden en merkpersoonlijkheid rijker. Maar hoe vertaal je dat naar een merkpositionering en hoe gaat dat er dan uitzien? Wij zetten altijd een extra stapje in ons merkpositionering traject en werken meteen praktische voorbeelden uit. Zo maken we de vertaalslag naar de praktijk zodat we snel vooruit kunnen.
Een 'nieuwe' naam ❗
‘Sonnemans de Slaapfabriek’ is een bekend begrip in Someren en omstreken, maar de naam past niet meer. Ten eerste zijn ze verhuisd en zitten ze niet meer in de monumentale fabriek. Daarnaast zijn ze allesbehalve een fabriek; ze geven persoonlijk en deskundig advies op maat, en dus zeker geen lopendebandwerk ;). Daarom is de naam teruggebracht tot de essentie: ‘Sonnemans’. Niet baanbrekend, maar wel effectief en herkenbaar.
Het beste in mensen naar boven halen ⚡
Wat je doet als merk is vaak heel eenvoudig uit te leggen, maar waarom doe je wat je doet? Het antwoord op deze vraag vormt de visie van je merk. Sonnemans verkoopt bedden van hoge kwaliteit en gaat samen met de klant op zoek naar het perfecte bed. Waarom? Met een goede nachtrust draag je bij aan een productieve dag. Zo wordt jij vol energie wakker en haal jij alles uit je dag. Sonnemans haalt daarmee het beste in mensen naar boven.
Droom Groot 🌙
Je slogan verwoordt je visie op een pakkende manier en zet mensen aan het denken. Een sterke slogan is kort, krachtig en onthult tegelijkertijd niet meteen je hele positionering. Door het beste in mensen naar boven te halen, maak je alles mogelijk. Droom Groot.
Het Sonnemans logo
Een eenvoudig en goed leesbaar lettertype benadrukt de betrouwbaarheid van Sonnemans. De blokletters zorgen voor een stabiele uitstraling.
Bepaalde kleuren roepen bepaalde emoties op, kleurenpsychologie is dus erg belangrijk in je merkpositionering. Blauw geeft een gevoel van betrouwbaarheid en zekerheid, wat perfect past bij Sonnemans. Onder de merknaam vind je de slogan in herkenbaar Sonnemans-rood. Een warmere kleur zoals rood, gecombineerd met een handgeschreven lettertype, symboliseert het persoonlijke advies waarvoor je bij Sonnemans terecht kunt.
Breed toepasbaar
In een sterke positionering kunnen logovarianten en een beeldmerk niet ontbreken. Voor Sonnemans is het beeldmerk een sterretje (✨) in combinatie met de ‘S’, dat staat voor kwaliteit en verfijning. Het beeldmerk is nauwkeurig ontworpen zodat het direct een kussentje is. En als je écht goed kijkt, zie je een cape van de ‘S’. 😉
Sonnemans’ stopping power
Naast de kern van het ‘nieuwe Sonnemans’, zoals het logo en de slogan, werken we het concept verder uit. Voor de herkenbaarheid van het merk is het essentieel dat alle uitingen dezelfde stijl hebben. Voor Sonnemans zijn grafische en tekstuele campagnevoorbeelden gemaakt, bruikbaar als social media posts of banners.

De titel van de posts moet direct aanspreken en ‘stopping power’ hebben, zodat mensen verder willen lezen. Daarna ontdekt de lezer hoe Sonnemans de perfecte oplossing biedt. Sluit af met de merknaam en belofte: “Sonnemans, Droom Groot”. Daarmee is de cirkel rond.

Samenwerken begint met menselijk contact