Al 9 jaar bij de snelst groeiende bedrijven 🦌

Wat is een conversie?

Een conversie is eigenlijk gewoon een andere naam voor het behalen van een doel. Het zijn acties die een gebruiker doet op je website waarvan jij hebt besloten dat ze belangrijk zijn voor je website/bedrijf. Een conversie kan dus voor elk bedrijf iets anders betekenen. Een aantal voorbeelden zijn:

  • Doorklikken naar een volgende pagina op je website;
  • Klikken op het telefoonnummer om te bellen (op mobiel);
  • Aanmelden voor een nieuwsbrief;
  • Aanvragen van een offerte;
  • Downloaden van een whitepaper;
  • Toevoegen van een product aan je winkelmandje;
  • Afrekenen van je winkelmandje.

Wat is conversie optimalisatie?

Conversie optimalisatie is, zeer kort door de bocht, het verbeteren van je website met als doel het verhogen van het aantal behaalde doelen. Gebaseerd op de data uit analytische software zoals Google Analytics, gedragsdata uit software als Hotjar en andere onderzoeken, bepalen we waar en vooral waarom mensen afhaken op je website. Deze data verwerken onze specialisten in oplossingen voor de conversiedrempels die gebruikers ervaren op je website.

Iets ruimer door de bocht is conversie optimalisatie het verbeteren van de klantervaring op je website. Dit gaat verder dan je website aanpassen om meer klikken op een bepaalde knop te krijgen. Hierbij wordt namelijk elk contactmoment met je merk meegenomen. Van advertentie tot service na verkoop en weer terug. Elk van deze momenten is namelijk beslissend voor het gevoel dat mensen bij je merk hebben. En dat is eigenlijk de essentie. Laat mensen een goed gevoel hebben bij je merk en ze blijven klant of worden zelfs fans. Hierbij is ook je merkpositionering van belang.

Is conversie optimalisatie enkel voor webshops?

Het korte antwoord is nee, CRO is ook voor websites.

Conversie optimalisatie is geschikt voor alle organisaties die meer online resultaat met de website of webshop wil behalen. Het is een veelvoorkomend misverstand dat CRO enkel geschikt is voor webshops. Het is vaak makkelijker toe te passen bij webshop, want je hebt vaak meer data, maar dat wil niet zeggen dat het niet mogelijk is om conversie optimalisatie toe te passen op een website. Door bijvoorbeeld een andere kleur button te gebruiken of een contactformulier op een andere plek op de website te plaatsen, kunnen de conversies ook laten stijgen. En doe je dus aan conversie optimalisatie.

 

In gesprek over conversie optimalisatie door drie digitaal

“De drempel tot conversie moet voor een klant zo klein mogelijk zijn.”

Tot actie overgaan kost voor een klant veel moeite. Ze moeten hiervoor een zekere drempel over. Het is belangrijk om dit zo gemakkelijk en natuurlijk mogelijk te laten verlopen. Iemand moet bijna niet hoeven nadenken in het gebruik van je website.

Jurgen Maas Marketeer

Hoe lang duurt een traject conversie optimalisatie bij drie ⴾ digitaal?

Gemiddeld duurt een analyse een paar maanden, maar eigenlijk heeft een conversie optimalisatie traject geen einde. Je website of webshop is immers nooit écht af en de eisen die je bezoekers hebben, veranderen door de tijd. Waar mensen nu bijvoorbeeld veel waarde hechten aan bestelvoorwaarden, kan dit in de toekomst verschuiven naar bijvoorbeeld de duurzaamheid van producten. De website pas je hierop aan, zodat de klant jouw producten of diensten blijft afnemen en niet naar de concurrentie gaat die dit wel duidelijk communiceert.

Wat kost conversie optimalisatie?

Om de website klantgerichter te maken, hebben we voor twee verschillende conversie optimalisatie pakketten samengesteld. Deze pakketten zijn gebaseerd op investering en looptijd van het traject.

Basis pakket

Dit pakket is verkrijgbaar vanaf €750,- .

Gedurende het traject analyseren we de belangrijkste pagina’s van je website eenmalig en rapporteren we onze bevindingen gebaseerd op eigen kennis en ervaring, analytische software zoals Analytics, heatmaps, opnames van gebruikers en meer. Met dit rapport worden de belangrijkste verbeterpunten op je site inzichtelijk en adviseren we hoe je deze aanpakt.

 

Uitgebreide pakket

Dit pakket is verkrijbaar vanaf €1750,-.

Gedurende het traject analyseren we je volledige website eenmalig en rapporteren we hindernissen en mogelijke verbeterpunten. Dit doen we onder meer door gebruikersonderzoek en mystery shopping. Met dit rapport heb je een totaaloverzicht van alle verbeterpunten op je website én advies over hoe je deze aanpakt.

Hoe ziet het traject eruit?

We starten met het in kaart brengen van duidelijke verbeterpunten op je website door zelf een aankoop/aanvraag te doen. Vaak komen onze specialisten dan al (technische) hindernissen tegen die het aankoopproces ingewikkeld maken voor gebruikers. Daaropvolgend duiken we in de beschikbare data, in programma’s zoals Google Analytics, om een cijfermatig beeld te krijgen van de hindernissen op je website.

Onze marketing specialisten selecteren een aantal pagina’s waar het meeste winst te behalen valt en zoomen hierop in met gebruikersonderzoeken. Aan de hand van deze gebruikersonderzoeken stellen we hypotheses op om de pagina te verbeteren en geven we concreet advies over hoe je de specifieke pagina moet optimaliseren.

Ten slotte dienen de hypotheses getest te worden in een doordachte A/B test om het effect van de aanpassingen te meten. Deze vervolgstap is echter geen onderdeel van de analyse die hierboven wordt toegelicht.

Jeffrey-specialist-profielfoto-2025

Samenwerken begint hier

Klaar om jouw website beter te laten presteren? Laat het ons weten