Wat is affiliate marketing?
Affiliate marketing is een populaire strategie om verkoop te stimuleren en aanzienlijke online inkomsten te genereren. Zeer gunstig voor zowel merken als aangesloten marketeers.
- 16% van alle online bestellingen worden toegeschreven aan de impact van affiliate marketing;
- In 2019 bedroeg de wereldwijde investering in de affiliate industrie meer dan €13.9 miljard;
- Een van de grootste netwerken van Nederland, Awin, heeft 15.200 adverteerders, 211.000 publishers en 150 miljoen sales gegenereerd in 2019.
Hoe werkt affiliate marketing?
Affiliate marketing maakt gebruik van verschillende partijen die via een affiliate netwerk aan elkaar gekoppeld worden. Om dit te laten werken, zijn de volgende partijen nodig:
- Verkopers oftewel publishers;
- Adverteerders (websites/webshops);
- Kopers (consumenten);
In een notendop heb je een platform, zoals Awin, die de publishers en adverteerders aan elkaar verbindt. Het is dan aan de publishers de taak om kopers te vinden en zo commissie te pakken op een verkoop, lead of ander ingesteld doel. Iets meer diepgang nodig? Lees dan meer over wat affiliate marketing is en hoe het werkt.
Vergroot je online sales met affiliate marketing
Omdat affiliate marketing een op prestaties gebaseerde marketingstrategie is, wordt er over het algemeen minder geld verspild aan advertenties. Het doel van marketing is om een zo hoog mogelijke ROI (return on investment) te creëren en affiliate marketing is hierop geen uitzondering. Simpel gezegd, voor iedere euro die je in affiliate marketing stopt, wil je er zoveel mogelijk euro’s uithalen. Daarbij vermindert het risico op een slechte ROI, aangezien je een maximaal percentage weggeeft bij elke verkoop. Je weet daardoor dat affiliate marketing bij voorbaat al rendabel is, terwijl dit bij Google Ads afhankelijk is van de effectiviteit van de campagnes die je draait.


De voordelen van affiliate marketing voor bedrijven
Eenvoudig te meten
Net als andere marketingstrategieën en online kanalen is affiliate marketing eenvoudig te meten. Je ziet direct de hoeveelheid sales die gegenereerd worden per kanaal, welke publishers waar verantwoordelijk voor zijn en bijbehorende order ID’s.
Dit alles is ontzettend belangrijk voor je partnerprogramma, omdat veel publishers werken met automatische strategieën en algoritmes. Deze partijen willen natuurlijk ook een zo hoog mogelijke ROI behalen en sturen hierop bij.
SEO verhogend
Affiliate marketing kan je een handje helpen op SEO gebied. Doordat er veel backlinks naar je site verwijzen bouw je meer autoriteit op. Waarschijnlijk is het grootste deel gemarkeerd als no-follow, maar ook dit helpt om een natuurlijk linkprofiel op te bouwen. Zo kan affiliate marketing er dus ook voor zorgen dat jouw website beter vindbaar wordt.
Merkbekendheid vergroten
Affiliate marketing stelt nieuwe bedrijven – klein of groot – in staat om hun naamsbekendheid te vergroten en klanten te werven die het bedrijf nog niet kennen.
Toegang tot buitenlandse markten
Wanneer je een product in meerdere landen tegelijk wil vermarkten, dan is affiliate marketing een efficiënte manier om deze markten te bereiken. Door gebruik te maken van affiliate marketing gebruik je lokale kennis om producten op de markt te brengen aan een buitenlands publiek met behulp van strategieën die zijn afgestemd op het specifieke gebied.
Afgezien daarvan is het ook een methode met een laag risico om erachter te komen of een product elders verkoopbaar is. Opgesomd:
- Publishers adverteren vaak ook via Google Shopping en Marketplaces;
- Goed voor de naamsbekendheid en merkpositionering;
- Meer direct en organisch verkeer naar de website (stijging alle kanalen);
- No cure, no pay: geen risico, je betaalt pas commissie bij een verkoop;
- Bereik direct de juiste doelgroep: je bedrijf wordt bijvoorbeeld gepromoot op branchespecifieke blogs websites, zoals een bedrijf in de reisbranche op hun blog.
- Relatief lage kosten t.o.v. Google Ads (eenmalig aanmelden en op commissiebasis).
De nadelen van affiliate marketing voor bedrijven
Conversies zijn niet één op één te isoleren
Doordat iedereen met verschillende maten meet, is het lastig om conversies te isoleren. Daarbij hanteren diverse aanbieders verschillende attributiemodellen. Bijvoorbeeld de laatste klik tot een conversie wordt voor 100% toegeschreven tot een bepaald affiliate kanaal. Andere aanbieders kiezen voor een ander attributiemodel zodat elk touchpoint (elke publisher) een gedeelte van de commissie-taart krijgt. Daarbij meet Google Analytics vaak ook niet elke conversie die gedaan wordt. Er is altijd wel een klein verschil in daadwerkelijke omzetmetingen t.o.v. Analytics. Verder zie je ook dat conversies zowel tot affiliate worden gerekend als Google Ads.
Met affiliate marketing kijk je dus voornamelijk naar de algemene waarde en niet zozeer op microniveau, zoals een enkele conversie.
Soorten publishers
Er zijn veel verschillende soorten publishers. Het is verstandig om goed te kijken wat voor type publisher bij je bedrijf past. De hoeveelheid publishers is enorm, zo ook het aantal louche personen die gewoon snel geld willen verdienen zonder hier naar om te kijken. Als adverteerder is het belangrijk om elke publisher tegen het licht te houden en jezelf af te vragen of je met hen in zee wil gaan. Sluit de strategie van de publisher aan bij je eigen strategie. Maak je bijvoorbeeld geen gebruik van kortingscodes, omdat je hierom niet bekend wil staan, dan raden we je af om dit soort kortingscode-websites als affiliate partner aan te laten sluiten.
Soorten affiliate marketing publishers
De meeste publishers die aangesloten zijn op het affiliate netwerk voeren meerdere strategieën en maken dus niet op dezelfde manier promotie voor producten. Grofweg verdeel je publishers in de volgende categorieën:
1. Beïnvloeders / influencers
Een influencer is een persoon die de macht heeft om aankoopbeslissingen voor een groot deel te beïnvloeden. Een influencer bevindt zich in een geweldige positie om te profiteren van affiliate marketing. Ze hebben al een indrukwekkend aantal volgers, dus het is voor hen gemakkelijk om consumenten naar de producten van de verkoper te leiden via bijvoorbeeld posts op social media, blogs en andere interacties die ze hebben met hun volgers. De influencers ontvangen dan vanzelfsprekend een deel van de winst die bij de onderneming is ontstaan.
Influencer marketingcampagnes zijn vooral populair op Instagram, TikTok en YouTube, waar merken samenwerken met influencers die worden gezien als experts of autoriteiten in hun specifieke niches. Afhankelijk van de deal kan een campagne bestaan uit een reeks productrecensies met foto’s, account overnames of live video’s. Hoewel een influencer zijn eigen merkpositionering en uitstraling kan hebben, is het belangrijk om elementen toe te voegen die aansluiten bij je eigen merk om merkherinnering en herkenning aannemelijker te maken.
2. CSS aanbieders
Webshops die zich aansluiten bij een affiliate netwerk en veel verkopen genereren via Google Shopping doen er slim aan zichzelf aan te sluiten bij de vele CSS aanbieders. Deze aanbieders adverteren op Google Shopping voor jouw bedrijf en plukken de productfeed vanuit het affiliate netwerk. Het grote voordeel hiervan is dat je zelf niet hoeft te adverteren en alleen betaalt op basis van verkoop. Mocht je zelf ook adverteren dan ziet Google dat er meerdere advertenties draaien afkomstig van één domein waarbij de beste aanbieder wint en je dus niet met jezelf aan het concurreren bent. De kosten per klik worden dus niet opgedreven. Je herkent deze aanbieders vaak aan de volgende manier.
Bij Google Shopping en in de Shopping zoekresultaten zie je niet Google als aanbieder, maar de CSS aanbieder. Er zijn veel verschillende CSS aanbieders aanwezig. Zo is Beslist ook een bekende CSS aanbieder die je vaak ziet terugkomen in de resultaten. Echter, is dit een andere manier van CSS wat niets met affiliate marketing te maken heeft.
3. Bloggers
Met de mogelijkheid om organisch te scoren in Google tussen alle zoekopdrachten zorgen bloggers voor een verhoging van het aantal conversies bij een verkoper. Dit kan bijvoorbeeld door review advertorials waarbij de blogger een product proeft of gebruikt en hier vervolgens een uitgebreide recensie over schrijft.
De blogger wordt uiteindelijk beloond voor zijn of haar invloed op het verspreiden van de waarde van het product, waardoor de verkoop van de verkoper stijgt.
4. Emaillijsten
Ondanks dat nieuwsbrieven al relatief oud zijn, werken ze nog steeds en genereren ze voor adverteerders een mooie additionele verkoop. Veel partners in een netwerk hebben grote emaillijsten opgebouwd van algemene tot specifieke segmenten die ze gebruiken om jouw producten te promoten.
5. Grotere media websites
Deze sites zijn ontworpen om altijd een enorme hoeveelheid verkeer te genereren en richten zich op het opbouwen van een miljoenenpubliek. Deze websites promoten producten bij hun publiek door het gebruik van bijvoorbeeld banners en contextuele affiliate links.
