Al 8 jaar bij de snelst groeiende bedrijven 🦌

Op de vraag wat kost Google Ads is geen one-size-fits-all antwoord op te geven, omdat dit afhangt van te veel factoren zowel intern als extern, dus waar je geen invloed op hebt. Wat ik in dit blogartikel wel ga doen is uitleggen hoe je tot een bepaald Google Ads budget komt en daardoor dus weet hoeveel Google Ads moet gaan kosten. Helaas geen exacte wetenschap, maar zeer zeker ook geen natte vingerwerk.

Waarom is er geen exacte prijs te noemen?

Omdat het afhangt van vele externe factoren zoals o.a.; in welke branche je zit, de mate van concurrentie, de intentie van de zoekopdrachten en trends van het moment. Maar ook interne factoren zoals o.a.; welke instellingen hanteer je in je campagnes, hoe goed sluit de zoekopdracht aan bij de advertentie en de website.

Hoe werkt Google Ads?

Om een goed beeld te krijgen van wat Google Ads je uiteindelijk gaat kosten, moet je eerst weten hoe het platform werkt. Het is namelijk niet zo dat de grootste zak met geld altijd wint. Organisch is het bijna niet te doen om op te boksen tegen grote reuzen zoals Coolblue, maar via betaald adverteren dus wel. Google is daarin onpartijdig en behandeld iedereen gelijk.

Google Ads veiling

De veiling in Google Ads werkt in wezen op dezelfde manier als elke andere veiling.

Wanneer er een zoekopdracht uitgevoerd wordt in Google, kijkt Google of deze zoekopdracht bepaalde zoekwoorden bevat waarop adverteerders momenteel bieden. Als dat het geval is, begint de advertentieveiling.

Daarna berekent Google vliegensvlug de advertentiepositie van elke concurrerende advertentie en bepaald zo waar je advertentie getoond wordt. Deze positie wordt grofweg berekend op basis van je maximale kosten per klik (CPC) die je wilt betalen voor het zoekwoord en de kwaliteitsscore daarvan.

Deze score is weer afhankelijk van vele andere variabele waar we een compleet nieuw artikel over zouden kunnen schrijven. In het kort komt het er op neer dat Google beoordeelt of kwaliteit en relevantie van zoekwoord, advertentie en landingspagina overeen komt.

Oké, terug naar de Google Ads veiling. Nadat dus de kwaliteitsscore en advertentiepositie zijn berekend, gebruikt Google deze gegevens om te bepalen hoeveel je betaalt wanneer iemand op een van jouw advertenties klikt. De formule die gebruikt wordt is ongeveer zo.

Meten is weten

Oh zo cliché, maar daarom niet minder waar.

Wat je niet ziet kun je ook niet weten. Het meetbaar maken van bezoekers en resultaten is ontzettend belangrijk en altijd de eerste stap die je moet nemen. We zien het nog steeds voorbij komen. Google Ads account die op volle toeren draaien, maar waarbij niets gemeten wordt in Google Analytics, waardoor je dus blind aan het varen bent. Bedenk bij het instellen van meetbare doelen wel wat belangrijk is voor je bedrijf. Standaard zijn dit transacties, alle formulieren op je website en andere mogelijke contactmomenten zoals email en telefoonnummer klikken. Mocht je in een branche zitten waarbij het weken of zelfs maanden duurt voordat de klantreis is voltooid en er contact met je wordt opgenomen, dan is het belangrijk om je ook op micro conversies te richten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan bepaalde pagina’s die bekeken zijn of whitepapers die gedownload zijn.

Google Ads kosten

De kosten die je betaalt in Google Ads bestaan in essentie uit twee statistieken. Het aantal klikken en de kosten per klik. Als je deze met elkaar vermenigvuldigd kom je uit op de Google Ads kosten. Een wat uitgebreider antwoord is dat er meerdere indirecte factoren van belang zijn. Zo wordt het aantal klikken bepaald door het aantal vertoningen en het doorklik percentage. Het doorklik percentage op zijn beurt wordt weer bepaald door de positie die je advertentie inneemt en teksten die je gebruikt waar mensen op door willen klikken. En de kosten per klik die je betaalt hangt weer af van de hierboven genoemde veiling in Google. Wat weer invloed heeft op de positie en daarmee het doorklik percentage. Op deze manier gaat de cirkel rond.

Zo bepaal je het Google Ads budget

Bij een nieuw account is er nog geen data opgebouwd waar je op kunt leunen om te bepalen wat je Google Ads budget moet zijn om je doelstellingen te behalen. Een start budget kan dan vrij lastig te bepalen zijn, maar met o.a. de Keyword-planner van Google Ads kom je erg ver bij het bepalen van je Google Ads budget. Zodra je een mooie lijst van zoekwoorden hebt, waarop je graag wil adverteren, neem je de volgende formule als uitgangspunt om je dagbudget te bepalen.

Het lastige is dat je met een dagbudget geen fluctuaties kunt opvangen. Aan te raden is dan om je budget met 10 tot 15% op te hogen. Het komt vaak voor dat bepaalde zoekopdrachten pieken op specifieke tijden. Het is zonde als je net op deze belangrijke momenten niet zichtbaar bent door een beperkt dagbudget.

Het Google Ads budget is te hoog

Merk je dat je dagbudget niet toereikend genoeg is dan kun je deze vanzelfsprekend lager zetten. Je campagne krijgt dat waarschijnlijk wel al snel de status dat het beperkt wordt door budget. Om deze beperking op te heffen kun je grofweg twee dingen doen.

  • Budget verhogen Dit is de makkelijkste en meest voor de hand liggende oplossing, maar zoals eerder gezegd is dat niet altijd haalbaar om te doen.
  • CPC verlagen Het kan zijn dat je al vrij hoge posities pakt met je zoekwoorden, deze zou je kunnen verlagen tot aan net de eerste pagina’ zo ben je toch zichtbaar, maar tegen een lagere kosten per klik. De afweging die je hierin kunt maken is om het vooral bij zoekwoorden te verlagen die generiek zijn en een lage intentie tot conversie hebben. Deze zoekwoorden zullen meestal ook een hoger volume hebben waardoor een verlaging in CPC direct merkbaar is in de kosten.

Kijk naar het resultaat en niet de kosten

Afhankelijk van alle hierboven besproken factoren, kunnen de Ads kosten soms redelijk hoog oplopen. Het kan verleidelijk zijn om een lager budget in te stellen om de kosten in toom te houden. Maar vergeet niet: It takes money to make money. Zoekwoorden beperken in CPC waardoor je slechts een aantal klikken binnenhaalt is geen goed plan. Je hebt namelijk data nodig om beslissingen te maken over de kwaliteit van deze zoekwoorden. Elk zoekwoord heeft al snel 75-100 klikken nodig om een conversie te genereren.

Focus dus minder op de kostenkant en meer op het resultaat en niet alleen via Google Ads. Zo zie je vaak dat adverteren leidt tot meer bezoekers via andere kanalen zoals organisch en direct verkeer.

Wil je weten of jouw budget optimaal benut wordt? Stuur dan een bericht naar Peter. Zelf een Google Ads specialist worden? Bekijk dan ook onze cursus.

Peter-profielfoto

Samenwerken begint met menselijk contact

Sparren over hoe we jouw organisatie elke keer verder kunnen helpen?

Buro 3 is nu drie ⴾ digitaal

Lees hier alles over onze nieuwe merkpositionering en evolutie!