Al 10 jaar bij de snelst groeiende bedrijven 🦌

Wat is naamsbekendheid? 📚

Naamsbekendheid is de mate waarin consumenten zich bewust zijn van het bestaan van een merk. Het is de eerste stap die een consument zet om een band op te bouwen met een merk. Je kunt aan een hoge naamsbekendheid werken door zowel online- en offline marketing. Dat is een best brede beschrijving. Daarom is naamsbekendheid ook nog op te delen in verschillende soorten bekendheid. Het kan namelijk zijn dat iemand je merknaam niet direct op kan noemen, maar het wel herkent wanneer die het ziet.

Verschillende soorten naamsbekendheid

Er zijn verschillende soorten naamsbekendheid die elk een andere rol spelen in de marketingstrategie van een merk. De meest bekende soorten zijn geholpen naamsbekendheid (brand recognition) en spontane naamsbekendheid (top-of-mind naamsbekendheid).

Geholpen naamsbekendheid

Er sprake van geholpen naamsbekendheid als iemand je merk herkent wanneer die ernaar gevraagd wordt. Iemand kan bijvoorbeeld een logo of naam herkennen, maar hier zelf niet op komen. Deze soort naamsbekendheid is erop gericht om een indicatie te geven van het bewustzijn van de consument over het bestaan van een merk, maar geeft niet noodzakelijk aan of ze een positieve of negatieve associatie hebben met het merk.

Geholpen naamsbekendheid is een van de eenvoudigste manieren om te meten hoe bekend een merk is bij de doelgroep. Je kunt bij potentiële klanten al geholpen naamsbekendheid bereiken wanneer ze een keer een advertentie van je hebben gezien. Dat maakt het makkelijk te behalen, maar niet zo waardevol als andere soorten naamsbekendheid. Maar zelfs wanneer iemand je merk een keer voorbij heeft zien komen, is de kans groter dat hij/zij voor je kiest door het mere-exposure effect. Mensen kiezen namelijk sneller voor iets wat bekend is bij ze.

Spontane naamsbekendheid (top-of-mind naamsbekendheid)

Spontane naamsbekendheid, of top-of-mind naamsbekendheid, is bereikt wanneer iemand je merknaam op kan noemen zonder dat deze eerst opgenoemd is. Je kunt dit vragen door merken in een specifieke branche op te noemen. De merken die als eerste worden genoemd, hebben een hoge spontane naamsbekendheid. Dit type is vaak een betere indicator van merksterkte en consumentengehechtheid omdat het toont welke merken het meest worden herinnerd zonder hulp.

Spontane naamsbekendheid of top-of-mind naamsbekendheid is een stuk waardevoller dan geholpen naamsbekendheid. Wanneer een merk spontaan wordt genoemd zonder enige hulp, betekent dit dat het een significante plaats heeft in het bewustzijn van de consument. Je weet zeker dat ze je naam kennen en dat ze erg bekend zijn met je merk.

Waarom is naamsbekendheid belangrijk? 🗝️

Een goede naamsbekendheid is een belangrijke factor, omdat het de eerste stap is in het proces dat potentiële klanten doorlopen. Voordat klanten iets van een merk kopen, vormen ze eerst een mening over dat merk. En voordat ze een mening kunnen vormen over een merk, moeten ze eerst überhaupt weten dat het bestaat. Je moet dus een zekere merkbekendheid hebben. Naamsbekendheid vergroten is dus een belangrijke factor in de beslissing die een potentiële klant maakt. Het heeft op verschillende manieren een belangrijke rol.

Verhoogde herkenbaarheid en voorkeur

Onbekend maakt onbemind. Wanneer iemand jouw merk simpelweg ooit eens eerder heeft gezien, heeft die persoon al een voorkeur voor je merk. Dit komt door het mere-exposure effect, wat betekent dat mensen een voorkeur hebben naar bekende merken. Zo hoeft iemand nog nooit bewust een mening te hebben gevormd over je merk. Dat die persoon het al een keer gezien heeft, is al genoeg.

Versterkt vertrouwen in een merk

Onbekende dingen zijn altijd spannend, omdat je niet precies weet wat je kan verwachten. Wanneer je merkbekendheid bij iemand hebt opgebouwd, neemt dit deze spanning deels weg. Bekendheid leidt tot een gevoel van vertrouwen. Wanneer je dus je naamsbekendheid vergroot, vergroot je ook het vertrouwen van mensen in je merk.

Vormt de basis voor merkloyaliteit

Naamsbekendheid is de eerste stap richting een loyale klant. Voordat mensen iets kopen, vormen ze eerst een mening over dat merk. En dat kan pas wanneer ze bekend zijn met het merk. Je moet dus verschillende keren langskomen voordat een klant bewust over je merk gaat nadenken en een mening gaat vormen. Wanneer je merkpositionering goed is, gaat deze mening precies zijn wat jij wil dat de klant van je denkt. Wanneer dat het geval is, zal de juiste doelgroep zich aangesproken voelen en iets bij je kopen.

Hoe kan je naamsbekendheid meten? 📏

Naamsbekendheid vergroten is dus belangrijk voor bedrijven, maar hoe weet je of je goed bezig bent? Daarvoor moet je metingen maken van je naamsbekendheid. Er zijn verschillende methodes om te onderzoeken hoe groot je naamsbekendheid is.

Webverkeer en zoekvolumes

Een eenvoudige manier om te achterhalen bij hoeveel mensen je bekendheid hebt opgebouwd is door te kijken naar het verkeer op je website. Je kunt gemakkelijk checken hoe vaak je pagina’s worden gezien en hoe vaak erop wordt geklikt. Daarnaast kun je ook kijken naar bepaalde zoekvolumes, bijvoorbeeld van je merknaam. Wanneer er bijvoorbeeld maandelijks 40 zoekvolume zit op je merknaam, dan weet je zeker dat je top-of-mind zit bij tenminste 40 mensen.

Social media monitoring

Sociale media platforms zijn een uitstekende bron van gegevens over merkbekendheid. Door te analyseren hoe vaak een merk wordt genoemd in gesprekken, welke contexten worden gebruikt en hoe consumenten reageren, kun je een goed beeld krijgen van de spontane naamsbekendheid.

Enquêtes

Via enquêtes kun je heel direct onderzoeken hoe hoog de bekendheid van je merk is binnen je doelgroep. Zorg ervoor dat alle respondenten binnen de doelgroep vallen en vraag ze simpelweg: “Ken je merk X?”. Hiermee meet je je geholpen naamsbekendheid. Een alternatief marktonderzoek is die naar spontane naamsbekendheid. Dit kun je meten door een respondent binnen je doelgroep te vragen: “Welke merken van categorie Y kun je noemen?”. Als je dan wordt genoemd, heb je een goede top-of-mind naamsbekendheid. Zie je in de antwoorden van de respondenten veel concurrenten terugkomen? Dan weet je dat je concurrentie een hoge naamsbekendheid heeft, wat ook waardevolle info is.

Thijs-specialist-profielfoto-2025

Samenwerken begint met menselijk contact

Sparren over hoe we jouw organisatie elke keer verder kunnen helpen?